חפש

חישוב פיצויים בתביעות רשלנות-עו"ד דורית פילו

חישוב פיצויים בתביעות רשלנות-עו"ד דורית פילו

  • כיצד מחושבים הפיצויים בתביעה העוסקת ב"רשלנות רפואית"?
  • איך בית המשפט יודע להעריך את "עגמת הנפש" שנגרמה לנפגע?
  • כיצד מחשבים את קיצור תוחלת החיים שנגרמה לנפגע? כמה "שוות" חמש שנים שאבדו לנפגע?

אלו חלק מהשאלות איתן מתמודד מידי יום בית המשפט, בבואו להכריע בתיקי נזיקין, כגון בתביעות בעילת "רשלנות רפואית". שאלות אלו מתעוררות לאחר שנקבע כי גורם רפואי כלשהו התרשל כלפי הנפגע והוא זכאי לפיצויים. בשלב זה מונחים בפני בית המשפט שני תחשיבי נזק: האחד, נערך ע"י עוה"ד של הנפגע/התובע, והשני, נערך על ידי עוה"ד של הנתבעים (חברת הביטוח, בית החולים וכיו"ב).

בטרם נסביר כיצד נערך תחשיב הפיצויים, חשוב לדעת כי מטרתם של דיני הנזיקין הינה "השבת המצב לקדמותו". מאחר וברור לכל, כי לעולם לא ניתן להשיב את הגלגל אחור, הרי שמטרת הפיצויים היא להביא את הנפגע למצב הקרוב ככל הניתן למצבו טרם הפגיעה. ברכיבים מסוימים, התחשיב מאד קל ואריתמטי. ניקח לדוגמא נפגע שלפני האירוע עבד בהיקף של משרה מלאה והשתכר סך של 10,000 ש"ח בחודש, ובעקבות הפגיעה הוא יכול לעבוד בהיקף של חצי משרה בלבד ועקב כך משתכר סך של 5,000 ש"ח. במקרה כזה, בדרך כלל, יקבל הנפגע פיצוי בסך של 5,000 מידי חודש, מיום הפסד ההשתכרות ולמשך כל שנות השתכרותו העתידיות עד גיל הפרישה (באופן מהוון).

אולם, ברכיבים אחרים, לא ניתן לבצע תחשיב אריתמטי פשוט. כך לדוגמא, בית המשפט צריך להעריך את הפיצויים שייפסקו לנפגע בגין הכאב והסבל שנגרם לו, בגין קיצור תוחלת חייו (אם עקב הרשלנות הוא איבד חלק משנות חייו העתידיות), בגין אבדן שירותי אם/אב (אם הנפגע/ת נפטר/ה עקב האירוע ונותרו קטינים ללא דמות אם/אב) וכיו"ב. הערכת הפיצויים על ידי בית המשפט ברכיבים אלו מתבססת על העובדות בתיק ועל פסקי דין קודמים דומים.

חובת ההוכחה של רכיבי הנזק היא על הנפגע. על כן, יש להגיש לבית המשפט מסמכים המבססים את הנזק ולעתים גם חוות דעת של מומחים. לדוגמא, כדי להוכיח את הפסד ההשתכרות, יוגשו לבית המשפט תלושי השכר. אולם, כדי להוכיח את הצורך באביזרים להם יידרש נפגע שנותר נכה עקב האירוע, יש להגיש חוות דעת של מומחה מתאים (בד"כ מומחה שיקומי), שיתייחס לצורך בכל אחד מהאביזרים הללו ולעלותם.

אין ספק, תחשיב הפיצויים הינו מלאכת מחשבת הנעשית על ידי בית המשפט, והיא מתבססת הן על תחשיבי הנזק מטעם שני הצדדים והן על חוות הדעת והראיות (ההוכחות) שהוגשו בפניו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

דורית פילו-משרד עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס