חפש

פסק דין הצהרתי-עו"ד ונוטריון טמיר שטרית

פסק דין הצהרתי-עו"ד ונוטריון טמיר שטרית

מה הוא פסק דין הצהרתי ?

פסק דין הצהרתי, הוא סעד שניתן ע"י בית המשפט ונועד להצהיר על קיומה של זכות, בעלות של רכוש, או זכות מסוימת במצב עניינים מסוים. המטרה של פסק דין הצהרתי היא ליצור למעשה בית דין כלפי הכלל.

סעד הצהרתי, כשמו כן הוא, הוא מצהיר על קיומה של זכות. בית המשפט לא חייב לתת סעד הצהרתי, בניגוד לתביעה לסעד אופרטיבי, בה בית המשפט חייב להכריע בין גרסאות הצדדים, ולתת את הסעד המבוקש, אם טענות התובע הוכחו במידה הראויה במתן סעד הצהרתי, בית המשפט נותן הצהרה אודות הזכויות והחובות של הצדדים בתיק. אותה הצהרה אודות הזכויות והחובות היא כובלת, ואסור לצדדים לנהוג בניגוד לה, בדיוק כבכל סוג אחר של החלטת בית משפט.

לא ניתן להגיש בקשה לסעד הצהרתי בעניין תיאורטי מטאפורי ו/או אקדמי בלבד, ולא לקבלת סעד משפטי, כמו גם שלא ניתן לעתור לקבלת פסק דין הצהרתי להכרה ו/או לקבלת זכויות עתידיות שטרם באו לעולם.

הצורך בפסק דין הצהרתי מתעורר, בדרך כלל, על ידי מי שרואה עצמו נפגע בגין הליכים שמבקש לבצע נגדו גוף ו/או רשות או כצד ג', וזאת גם בלי שיש לו קשר ישיר לסכסוך ו/או לתובענה אשר בגינה מבקשים להיפרע מהמבקש של פסק הדין ההצהרתי.

דוגמה לפסק דין הצהרתי אשר ניתן לאחרונה עבור לקוחות משרדנו, בעניין רישום והוצאות תעודות זהות במקרה מיוחד ומעניין שדרש בניהול התיק, להוכיח לבית המשפט את זהותם של שני אחים. מדובר בשני אחים שעלו לישראל יחד עם משפחתם בשנות ה 60 ממדינת ערב, קיבלו תעודת זהות ישראלית והתגוררו במשך 5 שנים בישראל. לאחר 5 שנים, בגלל קשיי קליטה היגרה כל המשפחה למדינה באירופה והשתקעה שם. לאחר 20 שנה, בסוף שנות ה 80, החליט אח מס 1 לעשות עליה מחדש לישראל, אולם נכנס לישראל עם דרכונו האירופאי. לאחר שנה בישראל הגיע למשרד הפנים וביקש להוציא תעודת זהות ישראלית, בגלל שלא דבר את השפה העברית, לא ידע כי יש לו מספר זהות ישראלי שניתן לו כאשר עשה עליה יחד עם משפחתו כשהיה בן שנה. אותו האח הגיע כאמור למשרד הפנים, ונתבקש למלא טופס, למרות שלא ידע לקרוא ולכתוב עברית כהלכה, כתוצאה מילא בטעות את הטופס ורשם במקום בו היה אמור להיות שמו את שמו של אחיו (אח מס 2) ואת תעודת הזהות שלו. כתוצאה מהטעות הונפקה לו תעודת זהות עם השם והמספר של אחיו (אשר כלל לא היה בישראל והתגורר באירופה). מכיוון שלא ידע לקרוא עברית כלל לא ידע שתעודת הזהות שבידו שגויה ועל שם אחיו, דובר בטעות שהתגלגלה בנסיבות מצערות במשך עשרות שנים, האחים הגיעו למשרד הפנים וביקשו לתקן את הטעות, אולם גם אז משרד הפנים לא תיקן את הטעות, ובצדק, ודרש מהשניים לבקש מבית המשפט פסק דין הצהרתי בדבר זהויות הצדדים.

המשמעות של שינוי זהותו של אדם שחיי בישראל עשורים רבים, ושינויה יכולים להניב עוולות רבות לצדדי ג', לטשטש עקבות ולמחוק עבר של זהות ואדם ועוד שלל סוגיות שיכולות לעלות באופן תיאורטי. למרות שמקורה של הטעות בתום לב, מישהו היה צריך לקחת אחריות ולחקור את המקרה, את זה משרד הפנים לא היה מוכן ויכול לעשות.

לפי כך, משרדנו הגיש הליך לפסק דין הצהרתי שיקבע את זהותם של שני האחים, וכפועל יוצא כל אחד מהם יעמוד על זהותו.

משרדנו ניהל את ההליך, והוכחנו לבית המשפט בעדויות, בתצהירים ובמסמכי מקור, מי הוא כל אח ומה הוא עברו ומי היא משפחתו הגרעינית. בית המשפט השתכנע והצהיר בפני כולי עלמה כי יש לתקן את זהות האחים, משרד הפנים הנפיק לשניים תעודות זהות ביומטריות חדשות ותם הסיפור.

משרדנו בעל מומחיות בתחום הליטיגציה וייצוג משפטי בהליכים שונים, אם יש לכם בעיה משפטית, או מישהו פגע בזכויותיכם, נוכל לנווט אתכם ולהציע מהי הדרך הטובה ביותר אשר מגנה הגנה מרבית על זכויותיכם בהתאם לנסיבות המקרה או העסקה, אם נפגעתם, נוכל לנהל את הליך הפיצוי כהלכה מתוך הניסיון הרב שלנו בתחום ולהביא בסופו של יום לפיצוי הולם על ההפרה שנגרמה לכם, ביעילות ובזריזות או לחילופין לעמוד על שמירת הזכויות שלכם.

 

המידע המפורט להלן הינו מידע כללי בנושא ואינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות הרלוונטיים. כמו כן, המידע אינו בא ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עו"ד.

במקרה של אי התאמה עם הוראות החוק/תקנות האמור בחוק/תקנות הוא הקובע. המידע המפורט להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עורך דין.

טמיר יהודה שטרית, משרד עו"ד ונוטריון
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס