חפש

כיצד להתנהל מול רשם הקבלנים-עו"ד תומר סופר

כיצד להתנהל מול רשם הקבלנים-עו"ד תומר סופר

אם אתם רוצים להיות קבלנים רשומים ולהירשם בפנקס הקבלנים אתם חייבים להגיש בקשה לרשם הקבלנים. רשם הקבלנים יבחן בצורה יסודית את בקשה שהגשתם ואם יתרשם כי יש לכם את הניסיון והמקצועיות המתאימים הוא יעניק לכם רישיון קבלן רשום.

לכן חשוב לדעת כיצד להתנהל מול רשם הקבלנים ואיך להגיש את הבקשה בצורה מדויקת ונכונה כדי שרשם הקבלנים יקבל את הבקשה שלכם ללא בעיות מיותרות ותוכלו להשתמש ברישיון במהירות.

סוגי רישיונות אצל רשם הקבלנים

חשוב שתדעו לפני שאתם מגישים את הבקשה שלכם לרשם הקבלנים כי יש עשרות סוגים של רישיונות ולכן חשוב לבחור את הרישיון המתאים ביותר עבור הקבלן. נהוג לחלק את הרישיונות לשני סוגים: ענף ראשי וענף משני .

ענף ראשי יכול להיות ענף הבנייה שהוא מסווג כענף 100 או ענף התשתיות שהוא מסווג כענף 200 ( יש עוד מספר ענפים ראשיים כמובן).

תחת כל ענף ראשי יש ענפים משניים . למשל תחת ענף הראשי בתחום הבנייה יש ענף משני של שיפוצים, חשמל, אינסטלציה וכדומה.

כדי לקבלן רישיון בענף ראשי מבקש הבקשה צריך להיות מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה עם הניסיון האיכותי והרלוונטי. אם מבקש הבקשה אינו אחד מאלה הוא צריך להעסיק 2 בעלי תפקידים (מהנדס הנדסאי או מנהל עבודה) כדי שעל הבסיס שלהם הוא יקבל את הרישיון וכמובן ששני בעלי תפקידים אלו צריכים להיות עם ניסיון איכותי ורלוונטי.

קבלן המבצע עבודות בענף ראשי בהיקף כספי של יותר מ-90,471 ₪ לעבודה או קבלן מבצע עבודות בענף משנה בהיקף כספי של יותר מ-47,255 ₪ חייבים להיות רשומים בפנקס הקבלנים.

קבלנים שמצבעים עבודות בסכומים אלו ואין להם רישיון מתאים אז בפועל הם עוברים על החוק וצפויים לסנקציות מעת רשם הקבלנים.

פנקס הקבלנים

חשוב לדעת שפנקס הקבלנים הוא הפנקס שבו רשומים כל אותם קבלנים שיש להם רישיון. בפנקס זה מפורטים התנאים של הרישיונות שיש לקבלנים, למשל ההיקף הכספי שאותו קבלן יכול לבצע וכן התחום שבו הוא יכול לבצע עבודות. למשל שקבלן יכול לבצע עבודות בתחום הבנייה עד לסכום של 4.3 מיליון ש"ח ולא מעבר לכך.

לכן כל צרכן יכול להיכנס בקלות לפנקס הקבלנים ולבדוק האם הקבלן שמציע לו שירותים מוגדר כקבלן רשום ובאיזה תחום.

מכאן שהרישיון קבלן רשום הוא נכס עבור קבלנים שכן לקוחות יעדיפו להעסיק קבלנים שיש להם רישיון קבלן רשום כי אותם קבלנים עומדים בכל הדרישות המחמירות של רשם הקבלנים.

דרישותיו של רשם הקבלנים

מהן הדרישות של רשם הקבלנים? רשם הקבלנים בודק בין היתר שאין לקבלן עבר פלילי או שהוא אינו פושט רגל וכן את הניסיון שלו בתחום ואת התעודות והסמכות המקצועיות שלו בתחום. רשם הקבלנים בודק את הקבלנים באמצעות וועדה מיוחדת שעובדת על הבקשה של הקבלן ובמידת הצורך יכולה לזמן אותו לדיון בפני הוועדה כדי לבחון את יכולותיו ואת כישוריו.

במידת הצורך רשם הקבלנים יכול גם לבטל את הרישיון אם הקבלן לא פועל על פי סטנדרטים של מקצועיות או אינו מעניק שירות אמין במהלך התקופה שיש לו רישיון בתקוף.

במהלך השנים רשם הקבלנים החמיר את הדרישות לקבלנים לקבלת רישיון קבלן רשום ולמעשה היום יש קושי רב יותר להיות קבלן רשום. הסיבה לכך היא שרשם הקבלנים רוצה שרק הקבלנים המקצועיים והאמינים ביותר יהיו רשומים בפנקס הקבלנים שכן מדוב בתחום שיש בו הרבה מאוד קושי למצוא קבלן מקצועי.

כמן כן, הרבה מאוד קבלנים איכותיים שמגיע להם לקבלן רישיון קבלן רשום מגישים בקשות לרשם הקבלנים אך בגלל שהם מגישים בקשה שאינה מקצועית או אינה ערוכה כראוי, רשם הקבלנים מחליט לפסול את הבקשה שלהם.

איך להגיש את הבקשה לרשם הקבלנים

מהסיבה הזאת חשוב מאוד להגיש את הבקשה לרשם הקבלנים על ידי עורך דין מקצועי שמכיר את התחום ויודע את כל הדרישות הרבות שרשם הקבלנים דורש. עורך דין מומחה, כמו עורך דין תומר סופר יודע כי לכל מילה ולכל משפט בבקשה יש משמעות לגבי קבלת ההחלטה של רשם הקבלנים האם לרשום את הקבלן בפנקס הקבלנים או לדחות את בקשתו.

ברגע שקבלנים שמגיע להם לקבל רישיון קבלן רשום מגישים בקשה לא מקצועית לרשם הקבלנים ומקבלים סירוב להירשם בפנקס הקבלנים יהיה זה מאוד קשה לאחר מכן לשכנע את רשם הקבלנים כי מדובר בקבלנים רציניים ומקצועיים. לכן מלכתחילה כדאי ורצוי להגיש בקשה מקצועית לרשם הקבלנים שתחסוך לקבלן הרבה מאוד זמן ותסכול בהמשך וזאת עושים באמצעות עורך דין מומחה בתחום רישום קבלנים.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

עורך דין תומר סופר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס