חפש

חלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג שנפרדו-עו"ד עינת ניימן

חלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג שנפרדו-עו"ד עינת ניימן

בעת הליך גירושין מתבצע הליך של "איזון משאבים". זהו המונח המקצועי, שמשמעו התחשבנות הדדית בין בני הזוג בחלוקה של הנכסים הפיננסיים המשותפים. כגןו: חשבונות עו"ש, קרנות השתלמות, קופות תגמולים, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, שווי עסקים, מוניטין ונכסי קריירה.

עד שנת 2014 התבצעה החלוקה באופן שאקטואר מטעם בית המשפט חישב והעריך איזה סכום יגיע לגרושה (לצורך הדוגמא) מדי חודש בעת שהגרוש יפרוש לגמלאות, לפי חלק החיים המשותפים מתוך כלל השנים של צבירת הזכויות.

הגוף המשלם ישלם את מלוא הזכויות לגרוש, והחובה להפריש ולהעביר את החלק היחסי לבת הזוג לשעבר – חל על הגרוש ולא על הגוף המשלם.

החיסרון בכך היה, שהגרושה תלויה בפעולותיו של הבעל לשעבר, כגון: הוא עלול לדחות או להקדים את היציאה לפנסיה, לפדות את הפנסיה, לשעבד אותה וכדומה.

בנוסף, היות שהחישוב האקטוארי התבצע נכון ליום חוות הדעת, לא ניתן לדעת מה יהיה הסכום בעת היציאה לפנסיה בפועל, והסכום יהיה נתון לשינויים עקב שינויים בשכר הפנסיוני, בתשואות או במיסוי החל על החוסך.

בשנת 2014 יצא לאור חוק חדש לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו. חוק זה העמיד לצדדים המתגרשים אפשרויות חדשות לחלוקת החיסכון הפנסיוני, אך אינו מחייב לנקוט בהן.

לפי החוק החדש, הגוף המשלם את הפנסיה חייב לרשום אצלו את חלקה של הגרושה. בבוא הזמן תשולם הפנסיה לגרושה במישרין מהגוף המשלם, ללא תלות במעשיו או התנהלותו של בן הזוג. במקרים מסויימים יפתח הגוף המשלם פוליסה חדשה ונפרדת לגרוש או לגרושה.

מאז חקיקת החוק החדש יש לצדדים גמישות לבחור במסלול הרצוי להם לחלוקת הזכויות, מבין מספר חלופות ואפשרויות. אולם, מערכת השיקולים הנה מורכבת ביותר ומצריכה מומחיות ספציפית בתחום הפנסיוני.

לדוגמא: אשתו לשעבר של חוסך בביטוח חיים  שתבחר להקים לעצמה פוליסה חדשה לפי החוק החדש, תקבל מקדם חסכון גרוע הרבה יותר, בשל גילה ומצבה הבריאותי הנוכחי, יחסית לחלופה בה היו הצדדים  משאירים את מלוא הפוליסה על שם הגרוש, ומסכימים להעביר לגרושה את חלקה במועד הפדיון.

על כן, לפני קבלת החלטה על חלוקת זכויות פנסיה ואיזון משאבים, מומלץ לקבל חוות דעת וייעוץ פרטני הן מעורך דין לענייני משפחה, והן מאקטואר מומחה בתחום הפנסיוני. 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

עו"ד עינת ניימן
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס