חפש

ייפוי כוח מתמשך – מי צריך ולמה זה טוב? עו"ד עינת ניימן

ייפוי כוח מתמשך – מי צריך ולמה זה טוב? עו"ד עינת ניימן

תיקון חדש לחוק מאפשר לכל אדם לערוך יפוי כח מתמשך, מסמך משפטי המאפשר למנות מיופה כוח שיהיה מוסמך לפעול בשמו, אם וכאשר תיפגע יכולתו של האדם לקבל ולבצע החלטות.

ייפוי כוח מתמשך נועד להבטיח שאנשים שאנו סומכים עליהם ימשיכו לדאוג לנו כפי שרצינו, עד שתגיע שעתנו לעזוב את העולם.

ייפוי כוח מתמשך הוא אמצעי "חדש" יחסית בחוק, והוא מהווה חלופה למינוי אפוטרופוס עבור מי שאינו כשיר לטפל בענייניו.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם בעוד הוא צלול ומבין בענייניו להחליט את מי הוא בוחר למנות (אדם אחד או יותר), על מנת שיטפל בענייניו כשהוא כבר לא יוכל לעשות זאת, ומאפשר גם לתת הוראות לאותם מיופי כוח כיצד עליהם לעשות זאת, כשתגיע העת.

ייפוי כוח מתמשך עשוי להתייחס לתחום הרכושי, האישי, הרפואי, או כל שילוב שלהם. על כן, ייפוי הכוח ישמש גם לקבלת החלטות רפואיות מול הצוות הרפואי, לצורך בדיקה או ניתוח, במקרים שהממנה אינו כשיר לקבל החלטות ולחתום על הסכמה לטיפול.

לאחר חתימתו, ייפוי הכוח המתמשך מופקד במשרד המשפטים ו"ממתין" שם עד שהממנה (מייפה הכוח) יחדל להבין בענייניו. רק אז ייכנס ייפוי הכוח לתוקף.

לאחר פטירת הממנה תיכנס לתוקף צוואתו. בהעדר צוואה יחולו הוראות הדין.

כל הגורמים הרלבנטיים, דהיינו: הממנה ומיופי הכוח, צריכים לחתום על ייפוי הכוח המתמשך ביחד בפני עורך הדין. זוהי שיחה חשובה מאד: במעמד זה מקבלים הסברים, תשובות לשאלות, שומעים את רצונו של הממנה ועורכים תיאום ציפיות.

קיימים כל מיני מנגנונים של פיקוח על פעולות מיופי הכוח, לפי בחירת הממנה. לדוגמא, הממנה יכול להורות, שיהיה "אדם מיודע" שמיופה הכוח חייב ליידע אותו בכל פעולה שהוא עושה, או בסוגי פעולות מסויימות, כגון משיכות כספים או הסכמה לטיפול רפואי.

מיופי הכוח רשאים להתפטר מתפקידם, הן לפני כניסת ייפוי הכוח לתוקף והן לאחריה. במקרה זה, ימשיכו בתפקידם מיופי הכוח האחרים שהתמנו.

אם אדם לא ערך ייפוי כוח מתמשך והפך לבלתי כשיר, בית המשפט ימנה לו אפוטרופוס לגופו ורכושו, כפי שהיה טרם התיקון לחוק. על כן, חתימה על ייפוי כוח מתמשך תחסוך בעתיד כספים, טרחה ואי נעימות מבני המשפחה.

בנוסף, עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם להעלות בפני עצמו ומשפחתו את הנושאים הללו – שלרבים לא נעים לעסוק בהם, לקיים תקשורת ושיח עם קרוביו, לתת הוראות ולתאם ציפיות. לדוגמא, רבים מבקשים לדאוג להם לטיפול ביתי ולא מוסדי ומציינים זאת בייפוי הכוח בצורה מפורשת. 

הניסיון מלמד, שאנשים חוששים לשוחח עם יקיריהם על נושאים של מחלה, מוות וכדומה. הורים חוששים לדבר עם ילדיהם הבוגרים, הילדים חוששים לדבר עם הוריהם – ודווקא על הדברים החשובים, ודווקא עם האנשים הקרובים והאהובים ביותר, איש אינו מדבר, עד שמאוחר מדי!

כך נוצר מצב בעייתי, וקצת אבסורדי, שאינו משרת אף אחד מבני המשפחה.

אני ממליצה להתחיל את השיחה בסיפור על מישהו אחר, או לנצל הזדמנות כשיש ידיעה בעניין דומה על אדם מפורסם כדי להתחיל את השיחה הזו. בדרך כלל משתפים אותי לאחר מעשה שהשיחה התנהלה הרבה יותר טוב ממה שחששו.

רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת לעניין זה וקיבל את אישור משרד המשפטים מוסמך לערוך ולהחתים על ייפוי כוח מתמשך.

כל אדם בגיר, מעל גיל 18, רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך. עם העליה בגיל, נעשה חשוב יותר ויותר לערוך את המסמך. כל אדם הרואה את הנולד ומעוניין לקחת אחריות על גורלו, ייטיב לעשות אם יתארגן בהתאם.


האמור במאמר הנו כללי ואינו מחליף ייעוץ משפטי ספציפי לפי נסיבות המקרה.

לקבלת ייעוץ או פרטים נוספים בנוגע לנושאים במאמר, ניתן לפנות לעו"ד עינת ניימן, מוסמכת משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

עו"ד עינת ניימן, בוגרת תואר ראשון במשפטים וכלכלה ותואר שני במשפטים, שניהם מאוניברסיטת בר אילן, מגשרת ונוטריון. מוסמכת משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך. הוסמכה כעו"ד בשנת 1999, מזה עשרים שנה עוסקת ברציפות בדיני משפחה ומשפט אזרחי. מאז 2012 בעלת משרד עצמאי בקרית מוצקין. 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

עו"ד עינת ניימן
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס