חפש

התלמידה לא כתבה את הדרך, הבחינה נפסלה-עו"ד שוש ריבר

התלמידה לא כתבה את הדרך, הבחינה נפסלה-עו"ד שוש ריבר

חשובה הדרך, לא הפתרון: דניאל דוד מהיישוב בית-אריה לא האמינה שזה קורה לה. התלמידה שסיימה את כיתה י"ב בתיכון מקיף יהוד בהצטיינות, גילתה באמצעות אתר האינטרנט של משרד החינוך כי בחינת הבגרות שלה במתמטיקה נפסלה בחשד להעתקה. כשביקשה הוכחות והסברים להאשמה החמורה, נתקלה לדבריה ב"יחס מזלזל וחוסר התייחסות" מצד משרד החינוך, שמצידו ניסה "לנפנף אותה", כדבריה.

דוד עתרה לבית המשפט, וכשנבדקה תלונתה הודו הבוחנים, רכזת המתמטיקה בתיכון ונציגי משרד החינוך כי מדובר בטעות. עם זאת, הציון בבחינה לא עודכן עדיין.

 

 

197,507 תלמידים קיבלו הקיץ ציון במתמטיקה, ואולם דוד לא זכתה לכבוד הזה. במשך שנת הלימודים החולפת השיגה ציונים מעולים, ובסיומה ניגשה לבחינה ברמה של 5 יחידות לימוד. כפי שעשו כל הנבחנים, ימים ספורים לאחר הבחינה נכנסה גם דוד לאתר האינטרנט של משרד החינוך כדי לבדוק מהו הציון שלה. לתדהמתה גילתה במקום שבו היה להופיע הציון את המלה "חשד".

 

 

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא טוהר הבחינות, "נבחן שבחינתו סומנה ב'חשד' או ב'פסול' לא יפורסם ציון הבחינה שלו באתר, עד תום הליך הבדיקה והטיפול בחשד או הפסילה". לדברי דוד, איש במשרד החינוך ובתיכון שלה לא טרח להבהיר לה מדוע נפסלה. כמו כן, לדבריה לא ננקט שום הליך בדיקה רציני לאמת את ה"חשד". על פי חוקי משרד החינוך, פסילת הבחינה פירושה שאותו תלמיד אינו יכול להיבחן במתמטיקה במשך שלוש שנים, ולא יוכל לקבל תעודת בגרות, שכּן מדובר בבחינת חובה.

 

"הציון יועבר תוך כמה ימים"

בניסיון לברר את העילה לפסילה פנתה דוד לרכזת המקצוע בבית-ספרהּ, שהסבירה לה כי בסעיף אחד באחת השאלות בבחינה, חסרה הדרך לפתרון. לפיכך נטען כי לא יתכן שהגיעה לתשובה הנכונה בלי שהעתיקה. בקשות דוד והוריהּ לבדוק את מחברת הבחינה המקורית כדי להוכיח שהדרך לפתרון נמצאת בה, לא נענו.

בסופו של דבר הגישו דוד והוריהּ עתירה מינהלית לבית-המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עו"ד שוש ריבר. בעקבות הגשת העתירה הסכים משרד החינוך לקיים שימוע בעניין. דוד התייצבה עם אמהּ בפני נציגת משרד החינוך, שפתחה את המחברת המקורית וגילתה כי הכול היה כתוב, וכי לא הייתה שום העתקה. משרד החינוך חזר בו, תוך התחייבות להעביר את ציון הבחינה "בתוך כמה ימים". את ההוצאות המשפטיות סירב המשרד לשלם.

חודשיים חלפו, ודבר לא התחדש. דוד והוריהּ לא קיבלו עדיין את הציון וגם לא את הכסף. משרד החינוך טוען שהציון הועבר לבית-הספר, אך התיכון מכחיש. דוד נותרה ללא הציון.

 

עו"ד ריבר: "תעודת הבגרות של ילדה מצטיינת כמעט שנפגעה כתוצאה מאטימות של פקידי משרד החינוך. אני מאמינה כי תופעה כזו קיימת, וכי ילדים רבים נפגעים מחוסר שיתוף פעולה ואי רצון של פקידי משרד החינוך".

 

 

עו"ד אפרים יפהר מהלשכה המשפטית של משרד החינוך מסר בתגובה: "התלמידה נחשדה בהעתקה מאחר שבבחינה עצמה ציינה את התשובה לאחת השאלות בלא דרך, אלא רק עם תוצאת הפתרון. על פי הנהלים, תלמיד מחויב להציג את השלבים שהובילו לפתרון הבעיה. 

"התלמידה הגישה עתירה לבית משפט וטענה כי לא העתיקה וכי יש בידה להוכיח זאת. במהלך המשפט החליט משרד החינוך לכנס את ועדת הערעורים העליונה. הוועדה איפשרה לתלמידה להיפגש עם המעריכה שבדקה את הבחינה. התלמידה הוכיחה על גבי הטופס כי לא היתה כל העתקה. המעריכה השתכנעה. בעקבות כך החליטה ועדת הערעורים העליונה לנקות את התלמידה מכל חשד. בתוך כך, נסגר התיק המשפטי. בתאריך ה- 14.6 נשלח ציונה של התלמידה אל בית הספר".

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

שוש ריבר, עורכת דין ונוטריון
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס