חפש

יש לך הכנסות לא מדווחות? מעוניין להצהיר עליהן מבלי לשאת באחראיות פלילית?

יש לך הכנסות לא מדווחות? מעוניין להצהיר עליהן מבלי לשאת באחראיות פלילית?

הון שחור הינם כספים /רווחים/ הכנסות שאנשים, מהקטן לגדול, מכניסים לכיסם הרחק מעיני הרשויות.

החוק בישראל מטיל חבות על תושבי ישראל לדווח על הכנסותיהם בישראל ומחוצה לה ובהתאם אף לשלם בגינן מס ומכאן שדיווח כוזב או חמור מכך אי הדיווח, הופך את ההכנסה של אותו תושב ישראלי להון לא מדווח ובכך להון שחור. 

תקנות מס הכנסה קובעות אילו הכנסות חייבות בדיווח ולאילו יש פטור מלא מדיווח. לדוגמא: לפי תקנות מס הכנסה, חשבונות בנק בחו"ל שבמצטבר הסכום בהם אינו עולה על סך של 1.8 מיליון ש"ח (סכום המשתנה מידי שנה) אינם חייבים בדיווח. זאת לעומת חשבונות בנק בחו"ל בהם יש הכנסות שונות כגון הכנסות מריבית, ואז שמדובר במקור הכנסה שיש לדווח בגינו לרשות המס בישראל, ללא כל קשר לגובה הסכום בחשבון.

אי דיווח ותשלום מס הכנסה בהתאמה, מהווה עבירה פלילית הגוררת עימה אחראיות פלילית, קנסות ותוספת הפרשי הצמדה וריבית על המס שלא שולם במועד.

יובהר, כי בניגוד למחשבה הרווחת בציבור לא קיימת התיישנות בגין עבירות מס כאמור לעיל ולהלן. כלומר, מס הכנסה יכול לעולם לבוא ולגבות את חובות המס אליו, זאת למעט במקרה וכבר הוגשו דוחות מס על ידי הנישום שאז ההתיישנות הינה בין 7 ל- 10 שנים, תלוי בנסיבות המקרה.
 
כדי לאתר את ההון השחור פועלות הרשויות במסגרות חוקיות שונות והאמצעי הכי שימושי שלהן בעת האחרונה הינו קיום חילופי מידע בין מדינות לגבי תושביהן.

כיצד זה עובד? ישנה "מדינה דורשת" שברצונה לקבל מידע בנוגע לאזרחיה או תושביה וישנה "מדינה מוסרת" שהיא מנדבת מידע למדינה הדורשת לגבי אותו תושב או אזרח.

נראה כי עניין חילופי המידע נהיה פופלארי יותר ויותר עם השנים ודוגמא לכך מהעת האחרונה היא חתימת הסכם ה- FATCA  בין ארה"ב לישראל. עקרונות הסכם זה תורגמו לחקיקה מקומית בדין הישראלי ומהווים חלק מפקודת מס ההכנסה ומשמשים אף לצורך העברת מידע בין ישראל למדינות אחרות.

מכאן שתושב ישראלי המעוניין "להכשיר" את הכנסותיו, ומס הכנסה טרם הגיע אליו (ולעיתים אף אם כבר החלה חקירה ע"י אגף חקירות של רשות המיסים) הדרך הקלה והטובה ביותר לכך היא לפנות להליך גילוי מרצון במסגרתו הנישום יכול לדווח לרשויות על הכנסותיו בארץ ובעולם, לזכות לחסינות פלילית ולשלם את המס בגינן בצירוף הצמדה וריבית, תוך אפשרות לקבל פטור מקנסות בגין אי דיווח ואי תשלום המס במועד (!) ולכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד הבקיא בתחום ולקבל החלטה נכונה בקשר לעתיד "ולנקיון" העבר בהקדם האפשרי.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 
עדי בן יאיר - יוסף, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס