חפש

"תחקיר גלצ: טענות להונאה בחברת ההתפלה הגדולה בעולם" - כתבה שפורסמה באתר גל"צ

"תחקיר גלצ: טענות להונאה בחברת ההתפלה הגדולה בעולם" - כתבה שפורסמה באתר גל"צ


כתב: אבנר הפשטיין
 

כ-70% מהמים המותפלים בישראל עוברים דרך מתקני ההתפלה של חברת IDE בשלושה מתקני התפלה ובעלות של עשרות מיליארדי שקלים. זהו אחד מתאגידי ההתפלה הגדולים בעולם הנמצא בשליטתם של שניים מהטייקונים הישראלים הבכירים ביותר: חברת דלק של יצחק תשובה, וכימיקלים לישראל של האחים עופר. החברה הישראלית מפעילה גם מתקנים בחוץ לארץ, למשל בקפריסין.
 

לפני ארבע שנים ארע פיצוץ במתקן ההתפלה הזה וכתוצאה מכך נגרם נזק גדול, שהניב תביעות ביטוח נרחבות. מנהל ההקמה של המתקן בקפריסין ונציגי IDE במקום נקלעו לסכסוך עבודה שנמצא בימים אלה בבתי המשפט.
 

אלא שבצד הטענות על כספים שהחברה חייבת או לא חייבת לו, התצהירים והתכתובות שהוגשו לאחרונה לבית המשפט חושפים כי המנהל הזה אולץ להיות שותף לטענתו, בהונאה שיטתית של חברות הביטוח.
 

"ברגע שההנהלה אמרה תכין תביעת ביטוח ותכניס עבודות שלא קשורות לביטוח אתה מבין שמשהו לא תקין", טוען המנהל, "הם מנסים לקבל כספים שהם אמורים לשלם לקבלנים כעבודות נוספות ולהכניס את זה לתוך ביטוח ודרך זה לשלם לקבלנים את החובות של IDE".
 

לבית המשפט הוא הגיע חמוש בתכתובות אימייל שלכאורה מאששות את טענתו כי מישהו שם דחק בו להכניס לתביעות הביטוח גם את האלמנט. למשל התכתבות שבה מבקשים ממנו לדווח במפורט את שעות העבודה של עבודות שיקום האתר לצורך הגשת התביעה והוא עונה: "תזמינו ממני משהו, כי לא ביצעתי כל עבודות שיקום שכאלה".
 

"אחרי פיצוץ שקרה, אז כל האתר היה מושבת לחלוטין וישבנו בבתים - אבל לביטוח הם הגישו את כל החודשים שישבנו בבית - התבקשנו למלא בכל המסמכים את השעות שכביכול עברנו בעבור IDE בתקופה בין פיצוץ לבין החזרה לעבודה".
 

במקרה אחר מצביע התובע על בקשות חוזרות ונשנות של נציגי IDE להעמיס על הוצאות השיקום, חודשי עבודה שבאו מאוחר יותר אחרי שהשיקום כבר הסתיים. "לתשומת ליבך", הוא כותב למנהליו, "אני מתריע לך בזה - הנ"ל עלול להתפרש כרמאות מצידה של חברת ההתפלה".
 

פרקליטו של התובע, עורך דין אורן ויינברג, הסביר כי "הלקוח שלי בעצמו טוען שהוא נדרש למלא דו"חות על עבודות שיקום שבוצעו כביכול חודשים לאחר שהעבודות הסתיימו, אפילו שהוא הודיע בכתב את היום המדויק שבו השיקום נגמר".
 

אלא שבתאגיד ההתפלה לא בהכרח מתרגשים מדי מהמנהל ה"נודניק" שמסרב לזרום. "צריך להכין יומנים נפרדים", מבהירים לו שוב בתכתובת אחרת, "אפשר בימים אלו להעמיס יותר על הנזק".
 

בסך הכל מונה התובע 13 אירועים של מעשי הונאת ביטוח לכאורה בגובה של רבבות יורו כל אחד, ויוצר מצג לפיו הרבה מאד ממה שהיה תקול, שבור או חלוד קודם לכן באתר הועמס על הביטוח כמעשה שיטתי. "5 או 6 מיליון יורו להערכתי", אמר המנהל, "אין לי ספק שהם יודעים שהונו את הביטוח".
 

ב- IDE סירבו לענות לשאלות ספציפיות הנוגעות לתכתובות ולמסמכים שהוצגו בבית המשפט בטענה כי מדובר בנושא הנמצא בדיון משפטי. החברה מסרה את התגובה הכללית הבאה: "לטענות אין כל שחר. מדובר בפיצוץ באתר סמוך למתקן, אשר גבה חיי אדם והסב נזק משמעותי לא רק לפרויקט אלא אף השבית את תחנת הכח הקפריסאית כולה. תביעת הביטוח נסתיימה לשביעות רצונן של חברת הביטוח ובעיקר של ממשלת קפריסין, שאף הודתה לחברה על התגייסותה בשעת החירום. IDE מקימה בהצלחה רבה מאות רבות של פרויקטים ברחבי העולם, והחברה ידועה באמינותה הרבה. הנהלת החברה בטוחה כי בית המשפט ידחה את התביעה הקנטרנית כפי שעשו כל הרשויות האחרות".
 


פורסם באתר גל"צ | 04/08/15 | 07:34


 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
אורן וינברג, עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס