חפש

עבירות "צווארון לבן" הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין

עבירות "צווארון לבן" הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין

פעמים רבות אנו שומעים או קוראים במדורי הפלילים על עבירות "צווארון לבן". אולם עצם המושג עשוי להיות מבלבל ומטעה למי שלא מודע למה שעומד מאחוריו. מאחר ובחוק הישראלי לא קיימת הגדרה ספציפית למונח "עבירות צווארון לבן", חשוב לדעת מה אומר המונח הזה ומדוע, מבחינת הדין הפלילי, אין כמעט הבדל בין עבירות מסוג זה לבין כל עבירה פלילית אחרת.

 

מהן עבירות צווארון לבן?

 

עבירות צווארון לבן הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין אשר אין בהן אלימות או איום פיזי, ומהותן היא בדרך כלל קבלת רכוש, טובות הנאה או כספים, שלא כדין, ובחלק מהמקרים גם תוך הפרת אמונים והסתרת עובדות.

 

המושג "צווארון לבן" השתרש בקרב הציבור כדי להגדיר עבירות שלא מעורבת בהן אלימות מכל סוג שהוא אך בכל זאת הן נחשבות לעבירות חמורות במיוחד. משום אופיין של עבירות צווארון לבן, הן נחשבות לנפוצות בקרב אוכלוסייה חזקה ואמידה, אך מובן כי בעת ביצוע עבירה, אין הבדלי מעמדות וכולם שווים בפני החוק.

 

עם זאת, יכול המושג "צווארון לבן" להתייחס גם לעבירות שבוצעו על ידי עובדים זוטרים דווקא (למשל מעילה בכספי ארגון) ולאו דווקא מעורבים בהן סכומי כסף גדולים (למשל זיוף מסמך רפואי כדי לקבל כספים שלא כדין מהביטוח הלאומי או מחברת ביטוח פרטית).

 

בין עבירות הצווארון הלבן הנפוצות ניתן למנות עבירות כגון: מעילה, שוחד, עבירות מיסוי, עבירות בניירות ערך, עבירות מקור ו/או עבירות נגזרות של הלבנת הון, תחבולה, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד והפרות מסוימות של חוק ההגבלים העסקיים.


ובכל זאת – מה ההבדל?

 

בית המשפט נוטה להתייחס בחומרה לעבירות צווארון לבן ועל פי רוב העונשים יכללו מאסר בפועל על עבירות אלו, בהתאם לחומרתן ולהיקפן הכספי.

 

לעבירות צווארון לבן אספקט נוסף שיש להביא בחשבון - בשל אופיין של עבירות אלו, עשויה להיות פגיעה בשמו הטוב של הנאשם, גם אם בסופו של הליך הוא זוכה מכל אשמה. במקרים לא מעטים, חשודים בעבירות צווארון לבן הם אנשי ציבור או מכהנים בתפקידים ציבוריים אשר נמצאים תחת אור הזרקורים התקשורתי. חשיפה מוקדמת של החשדות, עוד בטרם התבררו כל הפרטים עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת על חייו האישיים והציבוריים של החשוד.

 

סוגיה נוספת שיש להתייחס אליה היא השילוב בין הרובד הפלילי לבין הרובד האזרחי שעשויים להיות כרוכים זה בזה – שכן, מעבר לעבירה הפלילית קיימת גם אפשרות של הגשת תביעה אזרחית כנגד הנאשם, במיוחד אם תוכח אשמתו.

 

משום כך, ועל מנת למזער את הנזקים העלולים להיגרם ולהימנע במידת האפשר מחשיפה לא רצויה, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי במהירות האפשרית. היוועצות בעורך דין פלילי מנוסה בתחום הפשיעה הכלכלית חשובה כבר מתחילתו של ההליך, וזאת על מנת להקנות לחשוד כלים להתמודד עם חקירה משטרתית ולמנוע ככל הניתן פגיעה בשמו הטוב.

 

עורך דין פלילי מומחה יוכל להדריך את החשוד ולספק לו ייעוץ מקצועי עוד בטרם נפתחה חקירה. ייעוץ מוקדם אף עשוי למנוע, במקרים מסוימים, את ההליך הפלילי על ידי פניה לרשויות המס במטרה להסדיר את המחלוקת במסגרת "גילוי מרצון" או בהסדר אחר, ככל שהדבר נוגע לקשר בין הרשויות השונות וליחסי הגומלין בין הפן האזרחי לבין הפן הפלילי.


מתוך מאמר שפורסם באתר NRG.

 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

תומר אשש - משרד עורכי דין פלילי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס