חפש

מי זכאי להליך שימוע במשפט פלילי?

מי זכאי להליך שימוע במשפט פלילי?

מה זה בכלל שימוע? הליך השימוע במשפט הפלילי הינו הליך לו זכאים חשודים בעבירות מסוג פשע ובמסגרתו הם רשאים להציג ראיות בפני התביעה, בכתב או בעל פה, בניסיון להוכיח את חפותם ולמנוע או למזער את כתב האישום שצפוי להיות מוגש בעניינם.


חשוב להדגיש שחשודים המצויים במעצר וחשודים בעבירות מסוג עוון או חטא אינם זכאים לשימוע לפי חוק, אך ישנן עבירות מסוימות (שאינן פשע) בהן השתרש נוהג של קיום שימוע.

 

מטרתו של הליך זה היא מתן הזדמנות לחשוד להציג, בעצמו או באמצעות בא כוחו, את טענותיו בטרם יחל ההליך הפלילי בבית המשפט ולפני הגשת כתב אישום בעניינו. על רשויות התביעה חלה חובה חוקית ליידע את הנאשם על זכותו זו, וזאת במידה והעבירה שהוא נאשם בביצועה הינה עבירה מסוג פשע הנושאת בחובה עונש של שלוש שנות מאסר ומעלה. יחד עם זאת, כאמור, קיימים מקרים חריגים בהם ניתן לקיים שימוע גם לנאשם בעבירות חטא או עוון, בהתחשב בנסיבות הספציפיות של התיק, ועל פי שיקול דעתה של התביעה.

 

אז למה צריך משפט?

 

הליך שימוע מוגבל לעבירות מסוימות ובכל מקרה אינו נועד להחליף את בית המשפט אלא להעניק לתביעה שיקול דעת נוסף טרם הגשת כתב אישום. בג"צ מחייב את רשויות התביעה לאפשר לחשוד להציג את טענותיו ולהתייחס אליהן בכובד ראש ובכוונה להשתכנע מדבריו במידה ויש בהם ממש. הגשת כתב אישום אינה עניין של מה בכך - לא לרשויות התביעה וודאי שלא עבור הנאשם. מדרגה זו למעשה נועדה למנוע הגשת כתבי אישום שלא לצורך, ולוודא כי יש בסיס מוצק לטענות התביעה כלפי הנאשם.

 

כיצד מממשים את הזכות לשימוע?

 

לפי "החוק היבש" על מנת לממש את זכותו להליך שימוע, במידה והוא זכאי לכך, על החשוד לפנות לרשויות התביעה תוך שלושים יום מהגשת כתב האישום בבקשה מנומקת בכתב. אולם בפועל, לא מומלץ לפעול כך כלל ועיקר. מאחר וניתן גם להגיש את הבקשה בעל פה, רצוי לפנות בבקשה בכתב לקיום פגישה בעל פה ולעשות זאת רק לאחר עיון בעיקרי חומר החקירה ובטיוטת כתב האישום. בפגישה ישטח החשוד את טיעוניו ויסביר בצורה משכנעת מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדו.

 

מדוע חשוב להיוועץ עם עורך דין?

 

מעבר לעובדה שלא כל אחד בקיא בנפתולי החוק ובהיסטוריית הפסיקות אשר עשויות לסייע לו בהליך וסיוע מקצועי בעניין הוא בהחלט נדרש, לאחרונה הגישה נציבות הביקורת על מערך התביעה דו"ח מפורט בנושא יידוע ושימוע בהליכים פליליים בפרקליטות. מהדו"ח עולה כי סיכוייו של נאשם המיוצג על ידי עורך דין להגיע למיצוי זכויותיו עולים בעשרות אחוזים על סיכויו של חשוד אשר אינו מיוצג - פחות מ-15% מהחשודים שאינם מיוצגים זכו להליך שימוע בעניינם.

 

בקרב חשודים אשר שוחררו ממעצר, המצב בעייתי אף יותר - ברוב המקרים, כלל לא נשלחות אליהם הודעות על העברת התיק בעניינם מהמשטרה לפרקליטות, וכאשר נשלחות הודעות כאלה הדבר נעשה רק לאחר המתנה ארוכה היכולה להגיע למספר חודשים.

 

לא זו אף זו - לטובת הליך שימוע יש להגיש, כאמור, בקשה מפורטת בכתב. עורך דין פלילי, שזה מקצועו, יידע להכין את הבקשה בצורה המיטבית בהתחשב בחומר הראיות שיש בידי התביעה ובנסיבות המקרה הפרטניות, וזאת לאחר עיון בחומרי החקירה שנאספו בידי התביעה ועיון בטיוטת כתב האישום.

 

משום כך, חשיבות ייצוג על ידי עורך דין פלילי מנוסה היא רבה במקרה זה. לא זו בלבד שעורך הדין מכיר היטב את ההליך ואת לוח הזמנים שעל החשוד ורשויות התביעה לעמוד בו, אלא גם שסיכויי החשוד המיוצג על ידי עורך דין לממש את זכותו לשימוע, שעשוי להביא לביטול ההליך הפלילי נגדו, עולים עשרות מונים על פני סיכויי חשוד שאינו מיוצג.


מתוך מאמר שפורסם באתר NRG.
 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

תומר אשש - משרד עורכי דין פלילי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס