חפש

שלא ירמו אתכם: עבירות מרמה והונאה הן לא משחק

שלא ירמו אתכם: עבירות מרמה והונאה הן לא משחק

עבירות מרמה והונאה הן עבירות שעל פי רוב הינן כלכליות במהותן ותכליתן היא להערים על אחרים או להתחזות לאחר, על מנת לקבל דבר במרמה. לעיתים, תוך הפעלת מערכת לחצים ומניפולציות על הקרבן וטשטוש העקבות.
 

עבירות אלה נתפסות כעבירות "צווארון לבן" ובמקרים רבים הן מתבצעות גם על ידי אנשים נורמטיביים ברגע אחד של חולשה או מצוקה, במטרה להיחלץ ממצב לא נעים או מקושי כלכלי אליו נקלעו.
 

מה נחשב לעבירת מרמה או הונאה?

 

החוק הישראלי מגדיר מקרים שונים של עבירות מרמה והונאה וכן דרגת ענישה שונה לכל אחת מהעבירות:
 

קבלת דבר במרמה: טענת עובדה, בכתב או בעל פה, כאשר הטוען יודע כי היא אינה אמת. קבלת דבר במרמה יכולה להתבצע במעשה או במחדל, ודינה הוא עד שלוש שנות מאסר. בנסיבות מחמירות יכול העונש המקסימלי להגיע לחמש שנות מאסר.
 

שידולי מרמה: שידול אדם במרמה לחתום על מסמך או להשמידו כאשר מעשה זה יגרום לו הפסד. העונש על עבירת שידולי מרמה הוא תלוי נסיבות ונע בין מאסר של שנה לחמש שנים.
 

הונאת נושים: מקרה בו חייב מתחמק מתשלום חוב לנושיו על ידי העברה, מסירה, מכירה או הברחה של נכסיו, כולם או חלקם, תוך התנהלות בחוסר תום לב. "נכס" לצורך זה יכול להיות נדל"ן, כסף מזומן, ניירות ערך או רכוש. פעולות אלה מכונות "הברחת נכסים" או "העברת נכסים" ודינן המקסימלי של עבירות אלו הוא שלוש שנות מאסר.
 

התחזות לאדם אחר או לבעל תעודה: אדם המציג עצמו, בין אם במילים ובין אם בהתנהגות, כאדם אחר (חי או מת) במטרה להטעות ולהונות אדם אחר במטרה לזכות ברווח כספי, מעמד או כבוד אשר אינו מגיע לו. עבירה זו נפוצה בקרב בעלי מקצוע כגון רופאים, עורכי דין, יועצי מס, רואי חשבון וכדומה. התחזות לאדם אחר עשויה לגרור עונש מאסר של עד שלוש שנים. התחזות לבעל תעודה נחשבת לעבירה חמורה יותר אשר בצידה עונש מאסר של עד חמש שנים.
 

קשר להונות: קשירת קשר עם אנשים נוספים (שניים או יותר) אשר מטרתה היא אחת מהבאות: השפעה במרמה על מחיר השוק של מוצר הנמכר בפומבי; הונאת הציבור או כל אדם אחר; סחיטת נכס מאדם תוך שימוש בהתחזות. העונש המקסימלי על עבירת קשר להונות עומד על שלוש שנות מאסר.
 

עבירות נוספות אשר יכולות להיחשב כעבירות מרמה והונאה הן: זיוף, פרסום שקרי, מעילה, הונאת ממון, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד או העלמה במרמה.
 

עבירות פליליות לכל דבר ועניין

 

מקרים מורכבים של עבירות מרמה והונאה "זוכים" לחקירה של יחידה משטרתית מיוחדת (יחא"ה – יחידה ארצית לחקירות הונאה), המורכבת מאנשי מקצוע בעלי השכלה משפטית וחשבונאית.


יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי עבירות מרמה והונאה בראש ובראשונה הן עבירות פליליות. מכאן, שיש חשיבות גדולה בפנייה לעורך דין לקבלת ייעוץ משפטי בדבר הזכויות המוקנות לחשוד בשלב החקירה ובאופן ההתנהלות הנכון תחת הליכי החקירה, המעצר והחיפוש, ולאו דווקא, כפי שלעיתים נוטים נחקרים לחשוב: מומחיות בתחום המיסוי, הלבנת ההון או כל תחום כלכלי אחר (למרות שכמובן שאין הדבר מזיק).
 

משום כך, בכל מקרה של חשד בעבירת מרמה או הונאה מומלץ להתייעץ בעורך דין פלילי אשר בקיא ברזי החוק ויידע להתאים את אסטרטגיית העבודה המתאימה על מנת לעמוד על זכויות החשוד בהתחשב בעברו, במצבו האישי, ובנסיבות המקרה הספציפי בו נחשד.


מתוך מאמר שפורסם באתר 'הפרקליטים'.

 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

תומר אשש - משרד עורכי דין פלילי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס