חפש

האם מותר לנתק את החשמל ו/או להחליף מנעולים לשוכר?

האם מותר לנתק את החשמל ו/או להחליף מנעולים לשוכר?


סעיפים בחוזי שכירות המאפשרים למשכיר תפיסת חזקה על הדירה תוך הוצאת חפצים של השוכר ו/או החלפת מנעול בדלת הדירה, אין בהם כדי לאפשר למשכיר לעשות דין עצמי, משום שסעיפים אלו נוגדים את החוק.  בעלי דירות רבים מוצאים עצמם עומדים מול שוכרים אשר מפרים עם המשכיר את חוזה השכירות הפרה אשר  באה לידי ביטוי כאשר הדייר אינו ממלא אחר חלק מהתנאים שנקבעו בחוזה השכירות.

ברוב המקרים מדובר באי תשלום דמי שכירות שוטפים החלים על המושכר או בשל אי נשיאה של הדייר בתשלומים אחרים החלים על הדירה כגון ארנונה, ועד בית, מים וחשמל. לא אחת נשאלתי ע"י משכירים אם לנתק את זרם החשמל לדירה ולהחליף מנעולים, דבר שיש בו כדי עשיית דין עצמי אל מול ההפרות של השוכר בתנאיי ההסכם.

לאחרונה פנתה אליי משכירה אשר קבלה המלצה מעו"ד פלוני להחליף את מנעול הדירה לשוכר אשר אינו משלם את דמי השכירות ומסרב להתפנות. אותה משכירה הסתייעה ב"חבר" אשר הגיע אל הדירה והחליף מנעולים, אולם לדאבונו עוד באותו היום נעצר ע"י משטרת ישראל ונפתח נגדו תיק פלילי.

לא אחת דנו בתי המשפט בשאלה האם רשאי בעל הדירה לנתק את זרם החשמל ו/או להחליף את המנעולים בדירה מושכרת בעקבות הפרות הסכם השכירות מצד השוכר.  

בת.א. (ירושלים) 12058/07 גודינאן נ' דדוש נקבע כי במעשיו הכוחניים של המשכיר, הייתה משום פגיעה בזכויות השוכר והתנהגות שלא בדרך מקובלת ובחוסר תום לב. ומשכך מצא לנכון בית המשפט לחייב המשכיר בתשלום פיצויים לשוכר בגין האופן "הכוחני" בו נהג תוך עשיית דין עצמי ללא כל זכות. פסה"ד עסק בניתוק זרם החשמל, אולם קביעתו נכונה ותקפה לכל פעולה לרבות החלפת מנעולים.

בשל שכיחותו של מצב זה, ייחד המחוקק בשנים האחרונות הליך משפטי קצר, אשר כל מטרתו היא לדון בסעד הפינוי בלבד, על מנת לפנות את השוכר הסרבן מן הנכס כמה שיותר מהר. הליך זה נקרא תביעה לפינוי מושכר ועניינו אך ורק בסעד הפינוי.  הדרך החוקית לצורך פינוי שוכר מדירה, הינה ע"י הגשת תביעה לבית המשפט לקבלת צו פינוי שוכר מהדירה.


הכתבה פורסמה במקומון "גל גפן".

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עורכי דין שלי סלע ושות'
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס