חפש

מהפיכת הגירושין בישראל

מהפיכת הגירושין בישראל


התקנות החדשות להסדרת חוק "הסדר התדיינות בסכסוכי משפחה" אשר תכנסנה לתוקף ביולי הקרוב עשויות לשנות את המציאות הכואבת של הליכי הגירושין ולהביא ל"מהפיכה" בתחום.

עד היום, בני זוג שהחליטו להתגרש פנו כל אחד בנפרד לעורך דין ופתחו בהליך גירושין בבית משפט. בהליך זה כל צד נלחם על האינטרסים שלו במלחמה שעשויה להיות ממושכת, כואבת ובעלת נזקים כספיים ונפשיים ארוכי טווח, הן לבני הזוג והן לילדיהם.

באמצעות החוק החדש ותקנותיו המדינה מבקשת מחד לגונן על בני הזוג וילדיהם מפני הסתבכות מיותרת ומזיקה
במלחמה שכזו ומאידך לעודד אותם לנטוש את כלי המלחמה ולהתגרש בדרכי שלום.

בהסדר החדש בני זוג המחליטים להתגרש יפנו ל'יחידת הסיוע') שליד ביהמ"ש למשפחה ובית הדין הרבני (ב"בקשה ליישוב סכסוך" – בטרם פנייה להליכים משפטיים. עם הגשת הבקשה יוזמנו הם לארבע פגישות גישור ללא תשלום, שבמהלכן יקבלו הסבר על יתרונות הליך הגישור לעומת הליך משפטי רגיל וינסו ליישב את המחלוקות ביניהם במשא ומתן.

בני הזוג ידונו סביב שולחן ובתיווכו של מגשר (שהינו ניטראלי ועבר הכשרה) בנושאים הרלוונטיים: חלוקת הרכוש, מזונות, משמורת ילדים ועוד, במטרה להביאם לניסוח הסכם הגירושין שלהם, מתוך התחשבות הדדית בצרכיהם ובצרכי הילדים. אם יצטרכו ישנה אפשרות להוסיף פגישות בעלות נמוכה עד לסיום ההליך.

במקרה בו פגישות הגישור בין בני הזוג לא הועילו, הם עדיין יוכלו כמובן לנהל את ההליך בבית המשפט - בדרך שהייתה
מקובלת עד כה.

בשונה מתחומי משפט אחרים בסכסוכי גירושין, הליך הגישור חיוני ביותר שכן מהרגע בו ניתן 'הגט המיוחל' מתחילה דרך משותפת ארוכת שנים של בני הזוג סביב הילדים ו"המשפחה המגורשת" החדשה.

ידוע כי בסופו של יום הסכמי הגירושין הסופיים אליהם מגיעים בני הזוג די דומים, ללא קשר לדרך בה התגרשו, אולם חשוב לדעת כי לדרך בה מתגרשים השלכות ארוכות טווח על המשך היחסים במשפחה. כאשר להליך הגירושין אופי "מלחמתי"– בני הזוג נותרים עם רגשות כעס ונקמה המשפיעים מאוד לרעה על המשך התנהלותם המשותפת סביב הילדים.

כשבוחרים להתגרש בדרך של הידברות בני הזוג למעשה 'תופרים' לעצמם את 'חליפת הגירושין' המתאימה ביותר עבורם ומעבר לכך הליך הגישור מחייב את בני הזוג להדברות ישירה ומכבדת שתלווה אותם גם בהמשך. חשוב לציין שגישור הוא הליך זול וקצר יותר בו הצדדים יוצרים יחד את ההסכם המתאים ביותר עבורם ומסיימים את הסכסוך, בדרך כלל, עם פחות רגשות שליליים ונזקים נפשיים.

על זוג שפניו לגירושין לזכור כי השופט, עורכי הדין והמגשר – לא יהיו שם לאחר סיום ההליך והתנהלות המשפחה
"החדשה" היא באחריותם בלבד. לכן, לא משנה מהי הדרך בה יבחרו להתגרש, עליהם לשמור על כבוד הדדי וערוצי תקשורת
טובים, למענם ולמען ילדיהם.

עורכת הדין סיגלית יפה היא בהשכלתה עורכת דין, עובדת סוציאלית ומגשרת משפחתית מוסמכת, המסייעת לזוגות הבוחרים להתגרש – בדרך של גישור.
סיגלית יפה-עו"ד, עו"ס ומגשרת משפחתית
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס