חפש

חושבים למסד את הקשר בפרק ב'? רצוי לחתום על הסכם ממון

חושבים למסד את הקשר בפרק ב'? רצוי לחתום על הסכם ממון

זוגיות בפרק ב' זוהי הזדמנות להתחיל בחיים חדשים בעיקר עבור אלה שיצאו ממערכת חיי נישואין שהתפרקה ועדיין מעוניינים בזוגיות וקשר יציב שיש בו אהבה, חברות, שותפות ולעיתים גם ילדים משותפים.

בזוגיות בפרק ב' נכנסים כאשר בני הזוג בוגרים יותר, בעלי ניסיון  מהשגיאות והקונפליקטים של פרק א' , מתוך בחירות על בסיס התאמה, חברות עם ניסיון בהתמודדות אל מול אתגרי החיים . המורכבות של פרק ב' שונה מהמורכבות של פרק א' במיוחד כאשר למי מהצדדים ילדים מפרק א'.

לפרק ב' מגיעים בני הזוג לאחר תקופה ארוכה שבה נצבר רכוש, כגון דירה, חסכונות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, ולכן קיימת חשיבות מיוחדת לעריכת הסכם ממון כולל בכתב אשר יבהיר איזה רכוש שייך למי מהצדדים.

אי עריכת הסכם ממון מקום בו קיים רכוש למי מבני הזוג עלול להוביל למחלוקות עתידיות במקרה של משבר. סוגיה זו נעשית סבוכה עוד יותר במקרה שבו בני הזוג נישאו וערבבו רכוש קודם (כגון מכירת דירה קודמת של בן זוג ורכישת דריה חדשה עם בן הזוג בפרק ב') כאשר הדירה נרשמה על שני בני הזוג בחלקים שווים . על פי חוק יחסי ממון התשל"ג-1973 – במקרה של משבר כל צד זכאי למחצית  משווי הדירה למרות שעיקר מימונה בוצע על ידי צד אחד.

עריכת הסכם ממון בין בני הזוג מסדיר את יחסי הממון שביניהם. חשוב שההסכם יהיה יסודי ויתייחס לכלל הנכסים הקיימים וכן אלו העשויים להיווצר בעתיד. כמובן שבהסכם הצדדים יכולים להסכים כי כל צד ישאר עם הנכסים שצבר קודם לניהול הקשר, או לחילופין- לקבוע כי הרכוש שבני הזוג צברו עד כה והרכו שיצברו בעתיד יהא משותף. בנוסף, ניתק להחליט כי חלק מהנכסים יהיו משותפים ונכסים ספציפיים יישארו אצל צד שהביאו.

כיצד ניתן לאשר את ההסכם? בהתאם לחוק על ההסכם להיות בכתב.
אם הצדדים נישאו זה לזו הסכם ממון טעון אישור בית משפט לענייני משפחה או בית דין דתי שלו סמכות השיפוט בענייני נישואין וגירושין של בני הזוג , וכן טעון שינוי של הסכם כזה אישור כאמור. האישור לא יינתן אלא לאחר שנוכח בית המשפט או בית הדין, שבני הזוג עשו את ההסכם או את השינוי בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו. לאישור במקרה זה ניתן תוקף של פסק דין.

כאשר בני הזוג בפרק ב' מעוניינים לחיות בזוגיות ללא נישואין-או בטרם נישאו , עליהם לאמת את הסכם הממון בפני נוטריון לפי חוק הנוטריונים, תשל"ו- או רשם נישואין 1976, ובלבד שהנוטריון נוכח שבני הזוג הניצבים בפניו עשו את ההסכם בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ותוצאותיו.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד חגית שווקי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס