חפש

האם בועת הנדל"ן בארץ עומדת להתפוצץ?

האם בועת הנדל"ן בארץ עומדת להתפוצץ?

בועת הנדל"ן בארץ עומדת להתפוצץ?
האמנם?
נושא מחירי הדיור הוא הנושא החם של השנים האחרונות במדינת ישראל, אנשים רבים מפנים את כל חסכונותיהם מהבורסה וקונים "בלוקים". לפי עליית המחירים של השנים האחרונות זהו מהלך חכם שמוכיח את עצמו.
אך עד מתי ימשך קצב עליית המחירים שאינו פרופורציונאלי לקצב עליית השכר כהוא זה.
הרי אם קצב עליית המחירים ישאר כמו עכשיו (כמעט 100% בשבע שנים), בשנת 2025 דירה ממוצעת של 4 חדרים במרכז ת"א תעלה מעל 9 מליון ₪, בפריפריה אותה דירה תעלה מעל 4 מליון ₪ !!!
בסופו של דבר נשאל מי יוכל להרשות לעצמו מחירים כאלו שכבר היום הרבה מוותרים מראש?
אז מה יהיה? האם הכל יתרסק בבת אחת כמו שזכור לו מארה"ב ב-2008 ?
האם תהיה ירידה איטית במחירים ? או שהכל יעצור כמו שהוא היום?
ובכן התשובה כמובן מורכבת ותלויה בכמה גורמים:
תוכניות ופעולות המדינה כמו מחיר למשתכן ועליית מס רכישה הינם בבחינת פלסטר על פצע ירי, אין בכוחם לבלום באופן משמעותי את מחירי הדיור.
הדבר היחיד שיכול להחזיר את השפיות לאזורינו ולבלום את מחירי הנדל"ן הוא בנייה מסיבית וקיצור משך הזמן לקבלת היתר בניה, מה שלא נראה שקורה כרגע, לכן כל עוד הביקוש עולה על ההיצע שום דבר לא יעזור ןמחירי הדיור ימשיכו לעלות כי כוחות השוק הם החזקים ביותר.
אך מה יקרה באמת אם המחירים ירדו?  נכון שמצד אחד יותר זוגות צעירים יוכלו להרשות לעצמם דירה וכולנו נרגיש שאנחנו חיים במקום שפוי יותר, אך מצד שני תהיה כאן קטסטרופה כלכלית.
חלק גדול מהכנסות המדינה הינו עקב מחירי הנדל"ן הגבוהים, הרי חוץ ממכירת קרקעות המדינה מרויחה מכל עסקת מקרקעין סכום שנגזר משווי העסקה והרווח שהמוכר הרויח בעסקה. כל ירידה של אחוז בשווי הנדל"ן שווה ערך להפסד של מיליארדים למדינה, מאיפה היא תשלים את הסכום הזה?
כמו כן יש חשש שבעקבות ירידת ערך הנדל"ן הבנקים לא יוכלו לפדות את המשכנתאות מהחייבים וזה יצור כדור שלג שיסכן את כל המערכת הלכלית.
כמו כן בגלל עליית מחירים בקצב מסחרר כוווולם רוצים להשקיע בנדל"ן , מה שמעלה עוד יותר את המחירים.
 
לסיכום :
השקעה בנדל"ן היא עדיין הבטוחה ביותר וכך ישאר גם בשנים הקרובות לדעתי, אך לא למהר להשקיע בכל נכס נדלני, יש לבדוק את כדאיותה הכלכלית של העסקה, מיקום הנכס חשוב מאוד  לעלית הערך הצפויה, יש לבדוק את האזור, האם העיריה מתכננת פיתוח באזור, התחלות בניה וכד'.
עקב ריבוי עסקאות הנדל"ן וצמיחת עשרות יזמים חדשים שלא תמיד בעלי ידע ונסיון מספיקים, לא תמיד ישנו ליווי בנקאי ובטוחות מספיקות .
לכן, יש לבדוק את כל מרכיבי העסקה, לגשת אליה עם ליווי של עורך דין ואפילו רואה חשבון, זה עשוי לחסוך לכם מפח נפש, זמן וכסף רב.
זכרו שלפעמים הימנעות מעסקה לא טובה הרבה יותר חשובה מהשקעה טובה.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עודד חן, עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס