חפש

על יתרונות הבוררות ואיך "התפוצצה" בוררות

על יתרונות הבוררות ואיך "התפוצצה" בוררות

הכרעה בסכסוכים נעשית באמצעות שופטי בתי המשפט. הליכים משפטיים כידוע משתרעים לעתים על פני שנים ארוכות. ואולם, ניתן להכריע בסכסוכים גם בדרך אחרת של שפיטה - ע"י בורר אותו ימנו הצדדים לסכסוך.
 
הליך הבוררות קיים בצד המערכת המשפטית. הוא איננו בגדר חובה. חייבים כל הצדדים להסכים על קיומו. כך גם הם רשאים להסכים כי הבורר לא יהיה כפוף להוראות חוקי המדינה ויפסוק בסכסוך לפי שיקול דעתו המוחלט.
 
הבוררות אמורה להיות הליך נוח, מהיר ויעיל להכרעה בסכסוכים מחוץ לבית המשפט בהשוואה להליך ארוך, כבד, מסורבל ומתיש בבית המשפט. בע"א 241/81, שמן תעשיות בע"מ נ. חברת תבלין בע"מ, פ"ד ל"ט (1) 561 אמר נשיא בית המשפט העליון כב' השופט שמגר כי -

"כמה וכמה מעלות טובות לבוררות מוסכמת:

1. היא מתקיימת בפני איש או אנשים אשר הצדדים בחרו בהם מרצונם ונתנו בהם את אמונם.

2. 
הצדדים חופשיים להשתחרר מאזיקי פרוצדורה ודיני ראיות נוקשים ואף מהדין המהותי ולהסכים על קיום דיון מעשי וענייני בבוררות.

3. 
הבוררות מתנהלת בצנעה ואינה יוצאת לרשות הרבים.

4. 
כשהיא מנוהלת כהלכה היא עשויה להיות יעילה, מהירה וזולה.

5. 
הבוררות יפה במיוחד לעניינים משפחתיים, מסחריים, מקצועיים או טכניים שבהם דרושה גישה למומחיות מיוחדת.

6. 
ועם כל זאת נתונה הבוררות לפיקוחם ולביקורתם של בתי המשפט שתתנהל כשורה".

מסיבות שונות לא תמיד מצליחה הבוררות להשיג את מטרתה. באחת הפעמים הבוררות בה ייצגתי תובע לא הגיעה הבוררות אל קיצה ולא ניתן פסק - בורר.
 
מעשה שהיה כך היה:
בראשית שנות ה- 90 התגלע סכסוך עסקי בין קבלן ישראלי לבין קבלן תושב עזה. הוגשה תביעה לבית משפט השלום.
מדובר בסכסוך מקצועי בין שני קבלנים אשר מחייב מטבע הדברים בדיקת נתונים, כתבי כמויות, מפרטים טכניים לבנייה וכיו"ב פרטים ותחשיבים המחייבים גישה מקצועית ידע ומומחיות. בית משפט השלום המליץ לצדדים לפנות להליך בוררות ובהסכמתם מינה להם בורר דן - יחיד.
 
הבורר החל לדון בבוררות, שמע חלק מן העדויות אלא שבשלב מסויים "נעלם" הנתבע מעזה.
 
מה הסתבר? למי שזוכר את חיסולו של "המהנדס" יחיא עיאש כוחות הבטחון הסתייעו בתושב עזה שהעביר לעיאש את מכשיר הטלפון הנייד שפיצוצו העלה אותו השמיימה.
 
בד בבד דאגו שרותי הבטחון להעלים גם את הקבלן העזתי שסייע להם ומאז נעלמו עקבותיו. לא ניתן היה להמשיך בבוררות, פסק - בורר - לא ניתן, והליך הבוררות - לא בא אל קיצו . . .

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
יואב בנטל, עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס