חפש

אז מה זה בכלל ידועים בציבור ומהן הזכויות של ידועים בציבור?

אז מה זה בכלל ידועים בציבור ומהן הזכויות של ידועים בציבור?


בכל העיתונים פורסם לאחרונה כי איש הטלויזיה והתקשורת מוטי קירשנבאום ז"ל השאיר צוואה בה הוא מוריש את כל רכושו לילדיו. אלא שלפתע צצה תביעה מצד גברת אשר טוענת כי היתה ידועתו בציבור של קירשנבאום, ודורשת לקבל חלק מרכושו וזכויותיו הפנסיוניות, כמו גם "קיצבה חודשית" של 50,000 ש"ח ורכב מרצדס.

מהם סיכויי דרישתה להתקבל?

בישראל של שנות האלפיים עדיין שלטת, בניגוד למדינות אירופה, גישה מסורתית בה רבים מבני הזוג מעדיפים להינשא זה לזה בטקס דתי, בה בשעה שהאופציה של לחיות ביחד במתכונת זוגית כמו בעל ואשה, וגם להביא ילדים, בלי לבוא בברית נישואין - את זאת מעדיפים רק כ 5% מהזוגות. 

זוגות שמקיימים מערכת יחסים כשל בעל ואשה כמו גם משק בית משותף נחשבים ל"ידועים  בציבור" האחד של השני, ובמקרה של פרידה, הרי שלשני הצדדים בדרך כלל קמות זכויות (בעיקר ממוניות) ממש כמו של זוג נשוי, ולעיתים אף יותר מזוג נשוי. היתרון המרכזי הוא שלהבדיל מזוג נשוי, אשר נתון לסחטנות כלכלית וללחץ הקשור לתלות של הצדדים בגט - הרי שבמקרים של ידועים בציבור כל צד רשאי לפרק את החבילה כאשר הוא מוצא לנכון ובכל עת, והוא לא תלוי בהסכמת בן הזוג.

במקרים של פרידת ידועים בציבור שהביאו ילדים לעולם הרי שחלים עליהם כל הכללים הקשורים לתשלום דמי מזונות ולענייני משמורת והסדרי ראייה, בדיוק כמו אצל זוגות נשואים.

באשר לעניינים הרכושיים, הרי שגם במקרה של ידועים בציבור - במידה ואכן הוכחו התנאים של ידועים בציבור (כלומר - חיים אינטימיים כמו של בעל ואשה ומשק בית משותף) הרי שיש לכל אחד מהצדדים זכויות ממוניות זה ברכושו של זה, ובתנאי שהוכחה כוונת שיתוף.

יצויין כי פסקי דין מאוחרים קבעו והכירו כידועים בציבור גם בבני זוג אשר לא התגוררו בדירה אחת, אלא התגוררו בשתי דירות נפרדות, אבל נקבע שהם ניהלו משק בית משותף מבחינת מהות היחסים.

אם הידועים בציבור לא ערכו ביניהם הסכם ממון כלשהו, הרי שכל רכוש שנצבר למי מהם במהלך תקופת החיים המשותפים - רואים אותו כשייך במחציתו לבן הזוג האחר. סכסוכים רבים בין בני זוג לשעבר מתגלעים כאשר אחד מבני הזוג טוען כי כלל לא שררו יחסים של "ידוע בציבור", ואז נדרש בן הזוג הטוען לשיתוף בזכויות להוכיח את התנאים לכך. 

יודגש כי הסכם ממון הקובע את התנאים הממוניים של מערכת היחסים יכול לפתור בעיות רבות. בני הזוג רשאים להסכים ביניהם איזה רכוש יהיה משותף ביניהם ואיזה רכוש יישאר בבעלות כל בן זוג בנפרד, לרבות רכוש שיצטבר במהלך תקופת מערכת היחסים, ובכך למנוע מראש כל ויכוח בעתיד.

נתון מעניין נוסף הוא עניין ההורשה: אם ידוע בציבור לא היה נשוי בעת מותו לאדם אחר, ולא השאיר צוואה המפרטת למי הוא מוריש את רכושו -  הרי שהידוע בציבור שלו רשאי לרשת אותו כאילו היה נשוי לו, אלא שעליו להוכיח את היותם הצדדים ידועים בציבור. 

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
צבי זף ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס