חפש

מיסוי ירושה עיזבון

מיסוי ירושה עיזבון

לא להיבהל מהכותרת - נכון להיום במדינת ישראל אין מיסוי על ירושות ועיזבונות.
 
(אגב, חשוב לדעת כי במדינות אחרות ישנו מיסוי ולכן למי שיש ילדים / יורשים שגרים באופן קבוע בחו"ל חשוב לתת את הדעת לעניין זה בעת ניסוח הצוואה)
 
היעדר מיסוי מתייחס רק לנכסי דלא ניידי באשר לנדל"ן – אמנם אין מיסוי ב"כובע" של מס ירושה ועיזבון אבל חשוב לדעת כי קיים מיסוי ב"כובע" של מיסוי מקרקעין.
 
נסביר – כל מי שמוכר דירה אמור לשלם מס שבח אלא אם כן יש לו פטור.
 
נכון להיום ובעקבות שינוי חקיקה שהתבצע בשנת 2014 זכאי לפטור ממס שבח רק מי שיש לו דירה יחידה ושהוא בעליה במשך 18 חודש. כל מי שיש לו יותר מדירה אחת ישלם מס (שיעורו של המס נקבע לפי מועד רכישת הדירה, מועד מכירתה ועד 1.1.18 אפשרי לבקש לשלם "מס ליניארי" דהיינו מס מופחת) 
 
מה דינה של דירה שהתקבלה בירושה לעניין זה ?
 
המחוקק קבע בסעיף 49 ב (5) לחוק מיסוי מקרקעין כי יורשיו של המנוח יוכלו להיכנס לנעליו ולהינות מפטור ממס שבח לדירה יחידה כפי שיכול היה להינות מפטור זה המנוח  בעצמו בהתקיים התנאים הבאים במצטבר :
 
  1. המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש;
 
  1. לפני פטירתו היה המוריש בעלה של דירת מגורים אחת בלבד;
 
(ג)    אילו היה המוריש עדיין בחיים ומוכר את דירת המגורים, היה פטור ממס בשל המכירה.
 
 
דהיינו אם היורשים הינם בנים או נכדים או בן / בת זוג  של המנוח ולמנוח הייתה דירה יחידה יוכלו היורשים למכור אותה בפטור מלא ממס שבח. במידה ולמנוח הייתה יותר מדירה אחת ימוסו היורשים בעת מכירת הדירות.
 
(חשוב לדעת כי שיעור המס של דירות שהתקבלו בירושה יכול להיות גבוה ביותר בהתאם לשנה שבה נרכשה הדירה ע"י המנוח)
 
כאשר למנוח יש דירה ומגרש (או דירה ומגרשים) או חנויות או משרדים הרי שעדיין יוכלו היורשים להינות מפטור של לפי סעיף 49 ב (5) שכן גם אם למנוח נכסי נדל"ן נוספים (מעבר לדירה) כל עוד יש ברשותו רק דירת מגורים אחת הרי שיורשיו
יוכלו להינות מפטור זה, כאמור.
 
לכן במצב שבו למוריש ישנה יותר מדירת מגורים אחת כדאי בערוב ימיו לעשות תכנון מס באופן הבא (בהתחשב בנסיבות ובמידת האפשר) : אם לאברהם, שחגג 100 במזל טוב,  יש שתי דירות מגורים הרי שאחת ייתן במתנה לבנו ליצחק עוד בחייו (באופן הפטור ממס שבח) ואז בצוואתו יוריש את דירת המגורים השנייה (שהפכה גם ליחידה לאחר הענקת הדירה הראשונה במתנה ליצחק) לישמעאל.
 
באופן כזה ובתכנון נכון יכול מוריש להגיע ממצב אופטימלי של תשלום מס נמוך ולעיתים אף אי תשלום מס כלל גם אם ברשותו מספר דירות שברצונו להוריש לילדיו.  
 
 
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
מנקין יעקב - עו"ד ונוטריון
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס