חפש

הסכם מתנה והעברה ללא תמורה במקרקעין

הסכם מתנה והעברה ללא תמורה במקרקעין


הסכם מתנה במקרקעין היא עסקה במסגרתה צד אחד מעביר למשנהו זכות במקרקעין, ללא כל תמורה. אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר להסכם מתנה במקרקעין היא העברת דירה בין קרובי משפחה. לעסקה זו יתרונות רבים, עליהם נעמוד בהרחבה במאמר זה וכן נסביר את החשיבות שבקבלת ליווי משפטי מקצועי של עורך דין מקרקעין בעסקה זו.

הסכם מתנה במקרקעין – למה זה כדאי?
מלבד ההנאה האישית שבנתינה ללא תמורה, הסכם מתנה במקרקעין, למשל במקרה של העברת דירה, טומן בחובו לא מעט יתרונות. ראשית, הסכם זה מאפשר למעניק המתנה, ליהנות מהטבות מס. כך למשל, אם אדם מעביר דירה לקרוב משפחה, ללא תמורה ורוכש דירה אחרת, הוא ייהנה מפטור מלא או מופחת של מס רכישה. כמו כן, עסקה זו מאפשרת לשמר את הזכות לפטור ממס שבח, בעסקה עתידית.

יתרון נוסף של הסכם מתנה במקרקעין, הוא מניעת סכסוך ירושה עתידי בין היורשים. זוהי סיטואציה נפוצה מאוד כאשר מדובר על נכס יקר ערך. כאשר הנכס מופיע בצוואה כחלק מהעיזבון, הדבר מוביל לא פעם לסכסוך ירושה, במסגרתו מנסה אחד היורשים לטעון לפגם בצוואה על מנת להביא לפסילתה. מדובר במאבק משפטי יקר ומתיש, אשר כמובן יכול גם לפגוע בטיב היחסים בין בני המשפחה. לעומת זאת, כאשר הנכס ניתן במתנה, אין מקום למחלוקת שכזו וכך המעניק יכול להיות שקט ובטוח כי לא יתעורר סכסוך ירושה בגין הנכס.

מניעת טענה של כוונת שיתוף
היבט נוסף וחשוב מאוד הנוגע לסוגיה זו של הסכם מתנה במקרקעין, מתייחס למניעת טענה של כוונת שיתוף בנכס. במה דברים אמורים? בעידן שלנו, בו אחוז הגירושין הוא גבוה, אנשים רבים נכנסים לזוגיות של פרק ב'. במצב זה, כאשר צד אחד מגיע אל הזוגיות עם דירה השייכת לו, אותה הוא רוצה להוריש לילדיו, עליו להגן על זכויות הילדים בדירה, מפני טענה של בת הזוג בדבר כוונת שיתוף. טענה זו יכולה לזכות את בת הזוג בזכויות בדירה ובכך לפגוע בזכותם של הילדים בנכס. עריכת הסכם מתנה במקרקעין והעברת הדירה במתנה לילדים, תמנע למעשה אפשרות של העלאת טענה זו ותגן על זכויות הילדים בנכס.

תנאים לעסקה
מן האמור לעיל, ניתן ללמוד כי הסכם מתנה במקרקעין מבוצע בדרך כלל משיקולי מס או משיקולים משפטיים אחרים, אשר מטרתם היא להגן על הזכויות בנכס. בהתאם לזאת, החוק מאפשר להגדיר תנאים לעסקה, אשר יעניקו שליטה מסוימת לנותן המתנה ויגבילו את זכויות המקבל. למשל, במקרים רבים, כאשר הורה בוחר לתת לילדיו דירה במתנה, הוא מעוניין להמשיך להתגורר בה עד אשר יעבור לדיור מוגן או אפילו עד מותו. על מנת למנוע אי הבנות ומחלוקות משפטיות, עורך דין מקרקעין ימליץ להורה, לעגן תנאי זה בחוזה. לצורך כך, יוכל גם מעניק המתנה לקבוע בחוזה כי המקבל לא יוכל לבצע פעולות שונות בדירה ללא אישורו, למשל להעבירה לאחר או לשעבד את הדירה.

חשיבותו של הליווי המשפטי
כאמור, הסכם מתנה במקרקעין טומן בחובו יתרונות רבים, כלכליים ואישיים כאחד. אולם חשוב להבין כי מדובר בעסקה לכל דבר, הכפופה להוראות החוק. לשם כך יש לבצעה בשיקול דעת, תוך שמירה על כל הכללים. משום זאת, חייב המעניק לקבל ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין מקרקעין, לאורך הליך העסקה. יש לפנות לעורך דין מנוסה ומיומן, אשר ייצג את הלקוח במסירות מלאה. עורך דין מקרקעין, יתכנן בקפידה כל פרט ופרט בעסקה, החל מתנאי החוזה, לרבות חתימה על ייפוי כוח בלתי חוזר וכלה בתכנון מס, אשר יחסוך ללקוח הוצאות מיותרות.
יצוין, כי רק לאחרונה שונתה הגדרת המושג "קרוב" לצורך הענקת מתנה וקבלת פטור ממס, וחשוב להיוועץ עם עורך דין מקרקעין על מנת לבצע את העסקה בצורה החוקית והמיטבית ביותר.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 
אוהד ברונשטיין, עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס