חפש

נשים עגונות בישראל

נשים עגונות בישראל

אישה עגונה היא אישה שנפרדה מבעלה אך לא קיבלה ממנו גט – או מפני שהוא לא יכול לתת לה גט, או מפני שהוא אינו רוצה בכך. בישראל אלפי נשים עגונות או מסורבות גט, חלקן נמצאות במצב זה עשרות שנים. בכל שנה, מטופלות בבית הדין הרבני כמאה עגונות וכל השאר ממשיכות להמתין. מהו מצבן המשפטי של הנשים העגונות בישראל, מה ניתן לעשות על מנת להקל על רוע הגזירה, ומדוע חשוב לערב עורך דין לענייני משפחהבהתנהלות מול הערכאות המשפטיות? על כך – במאמר שלפניכם.


מהי בדיוק אישה עגונה?

שתי סיבות עיקריות מובילות אישה להיקרא עגונה. הסיבה הראשונה היא היעלמותו של הבעל. כך, האישה אינה יכולה לקבל ממנו גט, והיא אינה נחשבת אלמנה (מפני שלא ידוע שבעלה נפטר). לדוגמה, גברים שנעדרים לאחר אסונות טבע, תאונות, או פעולות צבאיות.

לקטגוריה זו נכנסות כיום גם נשים שבעליהן אינם יכולים לתת גט, מסיבות בריאותיות (כמו מוגבלות פיזית או נפשית עמוקה).

הסיבה השנייה היא גברים “סרבני גט”, היוצרים מצב של נשים מסורבות גט. המשמעות היא, שהגבר עזב את הבית אך מסרב להתגרש סופית מאשתו.

אישה עגונה היא אסורה על גברים אחרים ולא יכולה להמשיך בחייה מבחינה זוגית – כלומר, היא “תקועה” בזוגיות שנגמרה. נשים עגונות לא פעם מעידות על תחושה עמוקה של פספוס – למשל, אישה שהפכה עגונה בשנות הפריון שלה ולא יכולה ליצור זוגיות חדשה וללדת עוד ילדים בשל היותה עגונה.


מה ניתן לעשות?

ההלכה קובעת, כי אישה אשר בעלה חי ולא נתן לה גט, היא עגונה. ואת זאת, אי אפשר לשנות. במקרים שבהם בעלה של אישה אינו יכול לתת גט (תרדמת, מצב נפשי קיצוני, או שהבעל נחשב נעדר) משתדלים הדיינים למצוא פתרונות על מנת לשחרר את האישה מעגינותה ולאפשר לה להמשיך בחייה, אולם כל מאמציהם יהיו בתוך מסגרת האפשרויות אותן קובעת ההלכה.

במקרים של סרבני גט – דווקא יש הרבה מה לעשות. לאחר שיוכר הבעל כסרבן גט, ניתן להפעיל כנגדו סנקציות כלכליות (מזונות עונשיים – מפני שגבר חייב על פי הדין העברי לזון את אשתו כל עוד נישואיהם לא הותרו כדין בכריתת גט); סנקציות אזרחיות (למשל הגבלת חשבון הבנק של הגבר; ביטול דרכונו ואיסור על הנפקת חדש; ביטול רישיון הנהיגה של הגבר; ואף עד עשר שנות מאסר); הגשת תביעה נזיקית אשר תחייב את הגבר בתשלום פיצויים (בדרך כלל בסכום הולם) עבור שנות עגינותה של האישה; ואפילו סנקציות הלכתיות – חרם דרבנו תם, אשר מטיל עונשים כבדים על הגבר, כמו איסור קבורה בישראל, איסור מילה של בניו, ועוד.

חשוב להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה

כל אישה עגונה או מסורבת גט נדרשת לקיים הליכים משפטיים בבית הדין הרבני. במקרים של סרבנות גט, טיפול הולם בעניינה יגרום להפעלה של הסנקציות המתאפשרות בדין, ולחיוב הבעל ליתן אישורו להתרת הנישואין על מנת לשחרר את אשתו ולאפשר לה להמשיך בחייה. גם במקרים של עגינות כתוצאה מהיעדרות או אי כשירות של הבעל, לעיתים ניתן למצוא פרצה שתאפשר לאישה להשתחרר מכבליה.

הפניה לעורך דין גירושין קשוב ואיכותי לענייני משפחה לטיפול בעגינות האישה תאפשר ליווי וייעוץ מקצועיים בניהול התיק ומציאת פתרונות מתאימים עד לשחרור האישה מעגינותה, במידת האפשר.

משרד עורכי דין “בנימיני-דבש” הינו משרד וותיק, עתיר ניסיון והצלחות גם בתחום תביעות גירושין, מסורבות גט ועגינות. פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ונשמח להסביר לכם כיצד נוכל לעזור.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עו"ד בנימיני - דבש ואח'
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס