חפש

הסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת

השינויים בתפיסה החברתית שחלה בשנים האחרונות בכל הקשור להגדרות המבנה המשפחתי, לצד הקפיצה הטכנולוגית שחלה בתחום הפריון’ הובילו להתפתחות והשתלבות של מודלים משפחתיים חדשים, השונים מזה המסורתי של אבא, אמא וילדים. אחד מהמודלים המשפחתיים האלטרנטיביים הללו הוא מודל ההורות המשותפת. הכוונה היא לגברים ונשים אשר הגיעו להחלטה להביא ילד לעולם שלא מתוך מערכת יחסים רומנטית אלא באמצעות היקשרות עם אדם נוסף, שותף להורות, לצורך הגשמת חלום ההורות והקמת משפחה.

עם קבלת ההחלטה ומציאת השותף המתאים, רצוי לפנות לעו”ד לצורך ניסוח וחתימה על הסכם הורות משותפת, טרם הכניסה להריון, כדי להעלות על הכתב את כל הרצונות, החובות והזכויות של שני הצדדים וכדי להימנע מחילוקי דעות עתידיים אשר עשויים להתגלע בשל האופי המיוחד של המודל המשפחתי המשותף.

מהו הסכם הורות משותפת?

הסכם הורות משותפת הוא למעשה חוזה משפטי המיועד עבור אותם זוגות המעוניינים להתקשר יחד לצורך הבאת ילד משותף, אך אינם נמצאים בזוגיות ואינם חולקים משק בית. מטרת ההסכם היא להבטיח את זכויותיהם וחובותיהם של ההורים וכן את בטחונו הבריאותי והנפשי של הילד. על ההסכם להתייחס לכל הסוגיות העתידיות הנוגעות לתהליך, החל משלב ההתעברות וההריון, דרך הלידה ואופן גידול הילד. ההסכם הינו חוזה לכל דבר ועניין, והוא מחייב מרגע חתימת שני הצדדים עליו. לאחר החתימה על ההסכם יש להעניק לו תוקף משפטי באמצעות הגשתו לאישור בבית המשפט לענייני משפחה.

מתי יש לחתום על ההסכם?

רצוי לחתום על ההסכם עוד טרם הכניסה להריון, כך שניתן יהיה להתייחס מראש למגוון נושאים הקשורים לנושא ההתעברות וההריון עצמו, כגון: מי נושא בהוצאות טיפולי ההפריה? כמה ניסיונות יבוצעו? אילו בדיקות רפואיות יבוצעו ומי מממן אותן (בדיקות גנטיות, מעקב היריון)? האם ישנה הסכמה על ביצוע בדיקות פולשניות דוגמת בדיקת מי שפיר? מה עושים במצב של הריון מרובה עוברים? ומה במצב של מום או מחלה תורשתית קשה בעובר? בנוסף, ניתן להגיע להסכמות הנוגעות לנושאים כמו נוכחות השותף להורות במהלך בדיקות ההריון והלידה עצמה, נושא החיסונים, ברית מילה, הנקה ועוד. כמו כן ניתן בשלב זה להגדיר נקודות בזמן או מצבים מסוימים בהם כל אחד מן השותפים לתהליך יכול לפרוש ממנו.

הסכם הורות משותפת – דגשים

מעבר לנושא ההריון והלידה, על ההסכם להתייחס למספר רחב של אלמנטים הקשורים בתהליך גידול הילד, וכן לתת מענה למצבים שונים הקשורים בגידולו.

בנוסף, על ההסכם להגדיר את אופן חלוקת הנטל הכלכלי, החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים. להלן כמה מן הנושאים המרכזיים עליהם יש לתת את הדעת בעת ניסוח ההסכם:

– על ההסכם לכלול הצהרה כי שני הצדדים לא נמצאים במערכת זוגית וכי ההתקשרות למען הבאת ילד משותף לא מונעת מאף אחד מהם לנהל מערכת יחסים עם אדם אחר.
– יש לקבוע מי מההורים הוא ההורה המשמורן או לקבוע הורות משותפת. רצוי להתייחס גם לנושא המשמורת במקרים בהם אחד מההורים יילך לעולמו.
– על ההסכם להתייחס להסדרי הראייה: באילו זמנים יתראה כל הורה עם הילד, כיצד תראה חלוקת הזמנים בין הצדדים, הסדרי הלינה, מה קורה בחגים ובחופשות וכדומה.
– דמי מזונות: קביעת גובה המזונות שישולמו על ידי האב וחלוקת נטל ההוצאות הכרוכות בגידול הילד, החל מביגוד ומזון, דרך צעצועים, טיפולים רפואיים, טיולים, שכר לימוד לגנים ובתי ספר, חוגים ועוד.
– רצוי שהחוזה יתייחס למקום המגורים של הבתים ויקבע מרחק המקובל על שני הצדדים. כמו כן יש לקבוע הסכמות בנוגע למצב של מעברי דירות.
נושאים נוספים שכדאי להתייחס אליהם בחוזה: שם הילד, ברית מילה, טיפולים רפואיים או פסיכולוגיים, חופשת הלידה, חינוך, רכוש הצדדים ועוד.

הסכם הורות משותפת הינו הסכם מורכב, אשר מחייב ניסוח מדויק. עליו לכסות מגוון רחב של תחומים הנוגעים לכל אספקט בחייו של הילד, ואף לצפות תרחישים עתידיים. הסכם מנוסח היטב יחסוך סכסוכים מיותרים בעתיד ויהווה את התשתית המתאימה ביותר עבור השותפים להורות לצורך גידול הילד בסביבה בריאה ונעימה. לשם ניסוח ההסכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בכתיבת הסכמים של הורות משותפת, המודע לאתגרים הכרוכים בתהליך.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עו"ד בנימיני - דבש ואח'
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס