חפש

תאונות דרכים

תאונות דרכים

מהי תאונת דרכים?

אנשים רבים טועים לחשוב, כי המונח "תאונת דרכים" טומן בחובו, אירוע התנגשות בין רכבים כאשר בתווך שרועים פצועים, אשר יתכן ומדממים אל מותם.

אולם הלכה למעשה, המונח "תאונת דרכים" מוגדר בחוק באופן ספציפי ומדויק, ולרוב- אין שטח אפור. בהתאם להגדרה, לא נדרש אירוע דרמתי ומהדהד. יתכן ונפילה קלה באוטובוס, או אפילו קבלת מכה בראש כתוצאה מכניסה לרכב, עשויים להוות אירוע שיוגדר כ"תאונת דרכים".

בשנת 1995, חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1995 (להלן: "החוק" או "חוק הפלת"ד"). חוק זה הביא רפורמה משמעותית בכנפיו.

בסעיף  ההגדרות, נקבע כי ""תאונת דרכים" - מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה..." כלומר, כל נזק גוף שנגרם לאדם בעטיו של שימוש ברכב ממונע למטרה תחבורתית, מהווה תאונת דרכים, וחוסה תחת החוק. לתשומת לב, מדובר בנזק גוף בלבד, כאשר החוק אינו מתייחס לנזקי רכוש.

מה המשמעות אם ארוע מוגדר כתאונת דרכים או לא?

מקובל לסווג את תיקי נזקי הגוף לשניים: תיקי חבות, ותיקי תאונות הדרכים.  ס' 8 לחוק קובע כי נפגעי תאונות דרכים לא יוכלו לתבוע פיצויים לפי חוק אחר, חלף חוק הפלת"ד. המשמעות היא, שגם לו ניתן יהיה לתבוע פיצויים גבוהים יותר בגין נזקי הגוף, באמצעות חוק אחר (למשל: פקודת הנזיקין (נוסח חדש) תשכ"ח-1968) הדבר אסור. לפיכך, כל הנפגע בתאונת דרכים, עומד בפני "ייחוד עילה", ואין לו לתבוע אלא מכוח חוק הפלת"ד והעקרונות הקבועים בו.

עקרונות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה- 1975:

1.       אחריות מוחלטת: כל אדם שנפגע בגופו ו/או בנפשו כתוצאה מתאונת דרכים, זכאי לפיצוי, ללא תלות בקיום אשמה מצדו של המזיק, או מאשמו התורם של הניזוק (לבד ממקרי קצה בהם הנפגע גרם במכוון לתאונה). עיקרון זה מבטיח יעילות ומהירות: הבטחה של פיצוי לכל נפגע, וכן חיסכון בזמן (כאשר לא מוטלת על בית המשפט החובה לדון באחריות, ובאופן זה, מתקצר זמן ההמתנה לפסק דין).

2.      פוליסה חובה: כדי להבטיח כי כל נפגע יקבל פיצוי בגין נזקיו (אפילו במקרה בו התאונה לא ארעה באשמתו של המזיק, למזיק אין די כסף לכסות על הפיצוי, או במקרה בו קיימות בעיות גביה וכו',)  כל נהג חייב לרכוש ביטוח חובה. באופן זה, מובטח לנפגע, כי בסופו של ההליך לא ימצא עצמו בפני שוקת שבורה, כאשר לנתבע אין יכולת לשלם.  בהתאם לחוק, מי שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים יפוצה באופן מהיר ומלא על נזקיו (שקרו בגין אירוע התאונה), על ידי חברת הביטוח שביטחה את המזיק (שמוגדרת מבחינה משפטית – 'כיס עמוק'), וללא תלות במצבו הכספי של הנוהג ברכב.

3.      הקמת קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים- קרנית: במקרים בהם הנפגע אינו זכאי לפיצוי מחברות הביטוח. עומדת "קרנית", כגיבוי לחברת הביטוח כדי למלא אחר העקרונות של פיצוי ובמהירות לכל נפגע.

קרנית הינה תאגיד ציבורי, אשר חברות הביטוח מעבירות אליה חלק מפרמיית ביטוח החובה שהן גובות, והיא מהווה מעין "חברת ביטוח" עבור נפגעי תאונות דרכים אשר ניזוקו, ואינם מבוטחים. המקרים הבולטים המובאים בהם מטפלת קרנית: נפגעי תאונות "פגע וברח", נפגעים מרכב בו נהג אדם ללא רישיון נהיגה או ביטוח בר תוקף, נפגעים מרכב גנוב, רכב שנעשה בו שימוש בחריגה מהכללים הנקובים בפוליסה, הסעת נוסעים בשכר ברכב פרטי, וכן נפגעים המבוטחים בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק. יצוין שקרנית יכולה לגבות את התשלום מכיסו של הנהג הפוגע, כזכור, אף אם אינו אשם בפגיעה, ולפיכך נהג שאינו מבטח את רכבו עשוי להיכנס לחובות כבדים לכל ימי חייו. 

מומלץ לכל מי שנפגע בתאונת דרכים לפנות ליעוץ משפטי על מנת לבחון את גובה הפיצוי לו הוא זכאי.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס