חפש

רשלנות רפואית באבחון

רשלנות רפואית באבחון

שאלה:

שלום רב. ראשית, תודה על המדור. האם תוכלו בבקשה להתייחס לנושא של רשלנות רפואית במקרה של אבחון מאוחר/שגוי? אשתי התלוננה משך מספר חודשים על גוש מסוים שהציק לה, אולם הרופא לא ייחס לכך חשיבות מיוחדת, ופטר אותה בכך שקבע כי מדובר בדלקת. בסופו של דבר התברר כי מדובר בגידול סרטני, ולגילוי המאוחר של המחלה היו תוצאות משמעותיות שהביאו לנכותה של אשתי. האם הרופא אכן נחשב רשלן? ומה עושים במקרה זה?

י.ל. רמות.

תשובה:

ישנם ביקורים שאנו עורכים אצל רופא, לצורך ברור שגרתי של מצבנו הרפואי. ואילו ישנם פעמים בהם הפנייה אל הרופא נעשית לצורך ברור תלונות ממוקדות: יד כואבת, חום, כאבי בטן בלתי מוסברים, ראיה מטושטשת, ועוד כהנא וכהנא.

בשני המקרים, על הרופא המטפל לערוך רשימת התסמינים שהופיעו (ולהיות ער לתסמינים שאינם מודעים) אצל המטופל ולשלוח אותו לבדיקה יסודית של התלונה.

לעיתוי, בו מתגלה המחלה, חשיבות מכרעת באופי הטיפול ובסיכויים להירפא ממנה. מחקרים מלמדים כי גילוי ואבחון  מוקדם של סרטן, עשוי להציל חיים. לאור כך, מוטלת על הרופא אחריות רבה בביצוע בדיקות מתאימות, מיד עם תלונתו של החולה, ובאבחון מוקדם ככל האפשר. רופא אשר "עוצם עיניים" ביחס לאפשרות של מחלה אצל מטופל, עשוי להיחשב רופא רשלן, אשר התנהגותו תגרום להגשת תביעה נגדו, בגין רשלנות רפואית.

על הרופא להיות ער לנסיבות נוספות משמעותיות, כגון: גילו של המטופל, האם קרוביו לוקים במחלה תורשתית כלשהי, רקע רפואי קודם, ועוד.

במקרה שלך, ללא בדיקה מעמיקה של החומר, נראה, על פניו, כי יתכן ואכן מדובר ברשלנות רפואית. במקרה כזה, יש לפנות לעו"ד המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית, יש להמציא את התיק הרפואי המלא ולבדוק היתכנות של הגשת תביעה.

בכדי לטעון כל טענה רפואית במהלך המשפט, יש להגיש עם כתב התביעה חוות דעת רפואית. יש לשים לב כי תביעות מסוג זה מתיישנות כעבור 7 שנים מהתגבשות עילת התביעה.

קצת בהרחבה על רשלנות רפואית

בשנים עברו,  היה מקובל התואר "רופא העירה". לא היו רופאים רבים בנמצא, ולעיתים, כאשר נדרשה התערבות רפואית, היה על הנזקק לארוז את מטלטליו, ולנסוע לעיר הסמוכה. במקרים קשים יותר, היו ”מזעיקים את הרופא", ואולם לא חסרו מקרים בהם הרימה המשפחה ידיים, תוך הבנה שאפילו זמן לנייד את החולה לבית החולים הקרוב, אין.

כיום, המציאות שונה לחלוטין, קיימים רופאים רבים, בקשת רחבה של התמחויות. מציאות זו, מזערה, עד כדי העלימה, את הילת "רופא העירה", שהיה הרופא שליווה את חייהם של תושבי העירה למן רגע הולדתם ועוד שנים רבות לאחר מכן. רופא זה נחשב למבין בכל מגוון ההתמחויות, ללא שהייתה אפשרות לבקר את אבחנותיו והמלצותיו. ואולם היום, ריבוי הרופאים, וכן ריבוי התחומים, מאפשר תחרות, הטובה לצרכני הבריאות, ואשר הביאה לתחום נוסף גם בעולם המשפט. התמחות ספציפית בענף זה, הוביל לעליה משמעותית במספר התביעות המוגשות כנגד רופאים בעילה של "רשלנות רפואית".

ניתן לטעון כי הרשלנות הרפואית מהווה "כלב השמירה", השומר על כולם: שכן אין אדם אשר אינו נזקק לעולם הרפואה, ומשכך חשובה לכולם הרמה הרפואית. מחקרים מראים על קשר הדוק במגמה חיובית, ולפיו, המודעות לרשלנות הרפואית, משפיעה על התנהגות הרופאים: הגברת מודעות, זהירות, רצינות, ושיקול הדעת בפעילותם. [1]

הביקורת, באמצעות הגשת תביעות לבית המשפט, מביאה להשגחה ולזהירות מבורכת, שאין חולק על חיוניותן במערכת הרפואית.

למותר לציין כי אין בכך כדי לשלול קיומם של מיטב הרופאים, שהיו פועלים במסירות אף ללא הפעלת מנגנון ביקורת זה, אולם אין חולק כי שימוש באמצעי זה של הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, מביאה טוב למערכת כולה.
 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס