חפש

תאונות עבודה

תאונות עבודה

לאחר מסע חיפוש עבודה מייגע, מצאה שירה משרה כעוזרת-קונדיטורית. היא התבקשה למלא אחר הוראותיה של השפית, ולסייע במסגרת האפייה ככל שתתבקש.

בוקר אחד, התבקשה שירה לבדוק את סמיכות הבצק שהמתין לאפיה במערבל הענק והאימתני. היא שלחה את ידה לתוך המכשיר וזעקה הרעידה את אמות הסיפין של המאפייה הקטנה.

הסתבר, שהמערבל היה בפעולה, דבר אשר היה נסתר מעיניה של שירה, ואצבעותיה נתפסו בזרועות המכשיר.          

הצוות כולו נאלם, נוכח זעקותיה של שירה שאיימו להחריב הבניין כולו, עד אשר נחלץ מאן דהו, ניתק את המכשיר מהשקע, בעוד שירה מנסה לשלוף ידה או למצער שאריות ידה מן המכשיר ללא הועיל. כעבור מספר דקות, התגייס צוות של מכבי-אש לפעולה, תוך ניסיונות אדירים לשלוף את ידה של שירה מהררי הבצק שהפך אדום.

רק כעבור שעה, וניסיונות על אנושיים הצליחה המשימה, אולם אז התברר כי כף ידה של שירה נקטעה כתוצאה מניסיון בדיקת סמיכות הבצק שנכשל.

לאחר שהועברה לטיפול רפואי התגודד צוות העובדים סביב המערבל. היו שטענו כי היה על שירה להיזהר ובכלל, עובדים לא אמורים להכניס ידיהם לתוך מכשירים. מנגד, נטעו  כי גם לו נדרשה משירה יותר זהירות, הרי מצופה היה שמערבל כה מסוכן תהיה בו הגנה נוספת.

ובכן, אלו וגם אלו טעו. לא תיפול על  כתפה של שירה אף לא רבב של האשמה.

*

מקרה זה, בשנויים קלים, הובא לפתחו של בית המשפט העליון בפרשת ע"א 97 / 3769  שמעון דהן (פסול-דין) ואח' נ' אביבה דני ואח'. אז קבע בית המשפט, כי רמת הזהירות הנדרשת ממעביד כלפי עובדו אינה נדרשת מעובד כלפי עצמו, וכפי שנפסק במקרים אחרים, עובד אשר פועל בתוך דלת אמות הסיכון שיוצר המעביד, היינו, במסגרת פעולה שגרתית וכאשר לא ניתנו הוראות בטיחות מיוחדות, לצד היותו מבוטח על ידי המוסד לביטוח לאומי, וחוסה תחת ההגדה "נפגע עבודה", זכאי לשיפוי ולפיצוי בגין מלוא נזקיו- מהמעביד. במקרה זה אף נקבע, כי אין לייחס לתובע "אשם תורם", כלומר, המעסיק חוייב ב-100% הנזק, וחלקו של העובד בנזק עמד על 0%.

*

עובדת, הנפגעת במהלך עבודתה, בדרכה אליה או ממנה, מבוטחת על ידי המוסד לביטוח לאומי. במקביל, אם נפגעת כתוצאה מרשלנות המעביד, יתכן ואת זכאית לפיצוי מלא ממנו, ולרוב תפוצי על ידי חברת הביטוח שביטחה את העסק בפוליסת "חבות מעבידים". הסכומים שישולמו בגין הפגיעה על ידי המוסד לביטוח לאומי, ינוכו מסכום הפיצוי הכולל, העשוי לעיתים להיות שווה למאות אלפי שקלים.

סיכונים שונים טמונים במסגרות תעסוקתיות שונות. יש לציין כי סיכון עשוי לגרום לפגיעה קלה יותר מכף יד קטועה. (גם צלקת קטנה וכמעט בלתי נראית עולה כדי פגיעה!) כמובן שקיימים גם מקרים קשים מאד (דוגמת עובד של"צ בגן-חיות אשר שימפנזה מפלצתית זינקה עליו, תוך שהיא שוברת את עצמותיו בזו אחר זו, ונוגסת בבשרו לבלי רחמים. מקרה שהיה!) יכול שתהיה זו מורה לחינוך מיוחד ש"חטפה" בעיטה בבטנה, אחות בבית חולים שהחליקה על שלולית מים במחלקה, או מתכנתת שנפל על רגלה ארגז רב מסמכים. עובדות רבות אינן מודעות לחובות השונות המוטלות על מעסיקים, ואשר התעלמות מהן עלולה להקים עילה לתביעה נזיקית.

התעלמות העובדים מתחומים הנוגעים לאבטחתם, אינה מסכנת רק אותם, אלא גם את כל הבאים אחריהם, מעסיקים העומדים אל מול תביעות משפטיות של עובדים, ולעיתים מספיק שייחשפו למידע על תביעות עובדים במקומות אחרים, ישפרו את ההגנה לה זכאים העובדים. הפסוק 'לא תעמוד על דם רעך' עשוי בהחלט להיקשר לעובד המתעלם מסכנות במקום עבודתו.

לצד ברור הזכויות בביטוח הלאומי, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי המתמחה בדיני הנזיקין, לבחון זכאות לתביעת רשלנות נגד המעסיק. בתפילה שלא נזדקק.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.


 

מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס