חפש

תאונות תלמידים, ביטוח ורשלנות מוסד הלימודים

תאונות תלמידים, ביטוח ורשלנות מוסד הלימודים

 
תאונות תלמידים
 
ענייניו של ע"א 2412/06 פלוני נ' עירית טירת הכרמל ואח' עסק בתלמיד בית ספר, אשר בהיותו בכיתה ד', נשאר בבית הספר לאחר תום יום הלימודים, על מנת להשתתף בפעילות המועדונית שהופעלה על ידי עירית טירת הכרמל. במהלך משחק כדור עם חבריו, עף הכדור לגג בית הספר, והתלמיד החל בטיפוס כדי להורידו. 

במהלך הטיפוס, כדרכם של טיפוסים מסוג זה, הניח התלמיד את רגלו על וו ברזל אשר היה מחובר לסורגי החלון. למרבה הצער, לא חפץ הוו לשאת את משקלו של התלמיד באותו היום, או שמא לא היה בכוחו כלל לשאת את משקלו של הילד הקטן, הוו נשבר או השתחרר, והילד נפל על גג מבנה השירותים ומשם ארצה מגובה של כשישה מטרים.
*
חששות לא מעטות, מלוות את ההורים בשולחם את ילדיהם למקום הלימודים. מדובר בשהות ארוכת טווח במסגרת הלימודית, כאשר הילד שוהה בחברת ילדים רבים, ובמקרה הטוב, דמות חינוכית אחת או שתים מלוות אותו ומשגיחות עליו בפעילות יומו.

לא מן הנמנע, שתתרחשנה תאונות שונות במקום הלימודים, כאשר לעיתים מסתיימת התאונה במכה יבשה, שתעבור בימים הקרובים, במקרים אחרים תהיה השלכה משמעותית יותר על עתידו בטווח הקרוב של התלמיד, כמו שבר שישתק את ידו של התלמיד לתקופה הקרובה, אולם למרבה הצער, קיימים מקרים בהם תוצאות התאונה ילוו את הילד למשך זמן רב בחייו, שלא לומר, לצמיתות.
 

במקרים של תאונות תלמידים, ניתן להצביע על שני מקורות שונים לפיצוי בגין הנזקים שנבעו כתוצאה מהתאונה.
 
ביטוח תלמידים
 
רובם ככולם של תלמידי ישראל מבוטחים בפוליסת "תאונות אישיות" של משרד החינוך ו/או הרשות המקומית. (הורים שימו לב- תשלום הפוליסה הינו חד פעמי, שנתי, ומהווה סכום החובה היחיד שמוטל על ההורים במשך השנה, בניגוד להשתתפות בדמי שכלול וכד' המהווה השתתפות שברשות.)   הפיצוי שישולם לתלמיד, במקרה של פגיעה, נקבע על פי תקנות הביטוח הלאומי לנפגעי עבודה. חשוב לציין כי הפוליסה מכסה את התלמיד במשך 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, ולא רק במשך שהות התלמיד במסגרת החינוכית. רוצה לומר, יתכן מקרה, בו יפגע תלמיד בשעות אחר הצהרים, בפעילות ביתית מובהקת, ועדיין ניתן יהיה לתבוע את הפוליסה בגין הפגיעה.

הכיסוי הביטוחי הינו מוגבל, ובמקרים רבים, אינו משקף את הנזק המשמעותי שנגרם לתלמיד. מה עושים במקרה כזה?
 
רשלנות מוסד חינוך
 
תאונות רבות היו יכולות להימנע, על ידי זיהוי הסכנה, והיערכות מוקדמת לה. קיימים תקנים וחוזרי מנכ"ל שונים שתפקידם לזהות נזק פוטנציאלי, ולקבוע חובות שונות על מוסד הלימודים, כדי למנועו. כך לדוגמה, חובה שיהיה מורה משגיח בזמן ההפסקה, חובה על קיום מערכות שונות בדלת הכיתה שתפקידן למנוע היתפסות אצבעות תלמידים בדלת, ועוד חובות שונות אשר לעיתים מעוגנות בנהלים שונים, ובמקרים אחרים, נקבעות כסטנדרט התנהגות שמצופה ממוסד סביר. (כגון מתן פתרון ומענה במסדרון צר, כאשר תלמידים רבים נדחפים בו, ועלול להוות מקור סכנה).

אין חולק כי במסגרת יום הלימודים, חלה אחריות כמעט מוחלטת על המוסד החינוכי והצוות הניהולי בו, (יתכן ותהיה זו אחריות שילוחית של הרשות המקומית ו/או משרד החינוך אולם עדיין) במקרים אלו ניתן יהיה לתבוע מן המוסד הלימודי (הספציפי, ו/או מפעילו) את הנזקים שנבעו כתוצאה מרשלנות שהביאה לתאונה.יתרה מכך, במקרים שונים בפסיקה, וכאשר מדובר היה בילדים צעירים, הושוותה אחריות המוסד החינוכי .לאחריות הורים על ילדיהם.

בבואו להכריע בסוגית האחריות, יברר בית המשפט את התרשלותו של מוסד הלימודים. באם יקבע כי אכן הנזק שנגרם, נבע כתוצאה מהתרשלותו, כל שנותר לקבוע יהיה, כמה: מהו סכום הפיצוי שיגלם את הנזק שנגרם. (וכמובן, כמו בכל תיקי הנזיקין, תדון שאלת האשם התורם).
 
*
 
לסיכום, במקרה של פציעת תלמיד שלא התרחשה בין כותלי מוסד הלימודים, ניתן לתבוע את  פוליסת ביטוח תלמידים, שמבטחת את התלמיד במשך 24 שעות. (ואין בכך כדי לחסום תביעה אפשרית בפני כל גורם שהתרשל.) במקרה חלילה של פגיעת תלמיד בבית הספר, ניתן לתבוע פיצויים מפוליסת ביטוח התלמידים, ובמקביל, ניתן למצות את הפיצוי דרך בדיקה, האם המוסד החינוכי, האמון על השגחת  התלמיד, התרשל במילוי תפקידו זה, ועקב התרשלות זו, לתבוע.
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס