חפש

צוואות

צוואות

"...מכבוד האדם... נגזר הכלל בדבר זכותו של האדם לשלוט על חלוקת נכסיו, כפי שהחליט עליה בחייו, אשר תיעשה לאחר מותו..." (הש' אילה פרוקצ'יה, בג"צ 52/06 אלאקסא נ' Wiesenthal Museum, תק-על 2008(4) 1074 (2008))

מעבר להשלכות הנפשיות שיש לפטירתו של אדם על משפחתו, לפטירתו של אדם יש השלכות כלכליות הרות גורל על בני משפחתו של הנפטר במותו. ההכרח בייסוד צוואה נובע מהרצון למזער את השלכות הכלכליות ככל האפשר ומתוך רצון למנוע סכסוכים משפחתיים בכל הנוגע לחלוקת רכושו של הנפטר.

הערך האנושי והמשפטי לתקפותה של צוואה מעוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובזכות האדם ל"קניין". כפי שאדם זכאי לעשות כל שירצה ברכושו בחייו כך זכאי הוא במותו, וככל שאדם רוצה לחלק את רכושו לאחר מותו בשונה מהאמור בחוק הירושה, הרי שהדרך האפקטיבית היחידה לעשות זאת היא באמצעות צוואה.

יתרה מכך, ישנם מקרים כפי שאפרט בהמשך, בהם מומלץ לערוך צוואה אף אם רצון הנפטר הוא שבני משפחתו יקבלו את הרכוש כמפורט בחוק זה.

כהקדמה לכך יצוין כי החוק הירושה הוא חוק דיספוזיטיבי, היינו- חוק אשר ברובו ניתן להתנות עליו. בכך אפשר המחוקק את חופש הבחירה בדבר חלוקת עזבונו של הנפטר. ברגע שאדם ציווה בהקשר לרכושו בשונה מהאמור בחוק זה, אזי שהרכוש אשר ציווה עליו יחולק כאוות נפשו ולא לפי כוונת המחוקק.

ישנם מספר דרכים מוכרות בחוק לערוך צוואה: צוואה בכתב יד; צוואה בעדים; צוואה בפני רשות; צוואה בעל פה וצוואה הדדית.

לכל אחת מהצוואות ישנה דרישה צורנית שונה ולכן כדאי תמיד להתייעץ בעורך דין הבקיא בתחום.

מתי כדאי לערוך צוואה? באופן כללי יצוין כי קיומה של צוואה מונעת (אך לא תמיד) מחלוקות וסכסוכים משפטיים ביחס לחלוקת רכושו של הנפטר.

באופן ספציפי יצוין שישנם מספר מקרים בהם כדאי לערוך צוואה, ובהם:במקרה שלנפטר אין יורשים או שברצון המוריש להעביר את רכושו לאחר מותו למי שאינו קרוב משפחתו, או למוסד (בלבד שמוסד זה מהווה גוף משפטי), או כאשר המוריש אינו רוצה להוריש את חלקיו בהתאם לחוק.

ישנם מקרים בהם המוריש מעניין שרכושו יחולק בהתקיים תנאי מסוים – בהקשר זה יצוין כי לא כל תנאי יתקבל בהבנה על ידי בית המשפט. במקרים מסוימים בתי המשפט הגבילו וביטלו תניות כאשר הם מצאו אותן לא סבירות או לא מוסריות, ולא אחת נאמר כי לא יאפשרו  את "שלטון המת על החי".

מקרה נוסף, כאשר המוריש מעוניין לחלק רכוש ספציפי למי מיורשיו – שכן החוק ברובו קובע רק את החלקים אותם יירשו יורשיו, ואפשרות זו מונעת את מכירתו של הרכוש ומאפשרת לחלק את רכושו של הנפטר בעין.

דוגמא נפוצה נוספת היא במקרה בהם מדובר בתא משפחתי "מורכב" – במקרה של גירושין, פרודים או ידועים בציבור.
מקרים שכאלה דורשים מחשבה עמוקה יותר באשר לאופן חילוק רכושו של המוריש, שכן יכול ובמקרה פטירה ידועתו בציבור/אשתו השנייה של המוריש תקבל חלקים אותם היה בכוונתו להותיר לילדיו או במקרה קיצוני יותר גרושתו/פרודתו של המוריש תקבל את האפוטרופסות על רכושו ו/או את רכושו בעצמה.

בטרם פנייה לעורך דין על מנת שיערוך את צוואתך, כדאי להכין רשימה מפורטת ככל האפשר של הרכוש שבבעלות המצווה לרבות נכסים פנסיונים וזכויות, זאת בכדי לתת את הדעת לכל הצרכים שלך.
 
הכנת צוואה היא אינה פעולה פשוטה כלל ועיקר. בכדי למנוע מחלוקות וסכסוכים משפחתיים בנוגע לכוונתו של הנפטר ו/או למנוע בעיות הנוגעות לפגמים צורניים כאלה ואחרים בצוואה שבגינם תוכל הצוואה להתבטל, מומלץ לערוך צוואה באמצעות עורך דין הבקיא בתחום.

משרדנו ישמח לסייע לך בעריכת הצוואה ובשמירה על האינטרסים שלך ושל בני משפחתך.
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 
 
 
 
 
 
פרל טביב, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס