חפש

10 המכות בגירושין

10 המכות בגירושין

גירושין עלולים להיות תהליך ארוך ומפרך לפחות כמו יציאת מצרים, שכן רבים האתגרים והמכשולים שיש לעבור במהלכם. לכבוד פסח, גיבשנו עבורכם המלצות כיצד להתמודד עם 10 המכות הכי כואבות שנוחתות על בני זוג כאשר הם מחליטים להתגרש:

1. מכת מזונות – בישראל, ברובם המכריע של המקרים, חובת המזונות מוטלת אך ורק על האב. מדובר בחובה אבסולוטית שלא ניתנת לביטול בשום אופן. מכיוון שכך, זה אחד מהסעיפים הנפיצים והמועדים ביותר לפורענות בזמן הדיונים בבית המשפט. אולם שינוי מהותי, כמו שינוי לרעה במצבו הכלכלי או הבריאותי של האב, שינוי לטובה במצבה הכלכלי של האם או התנכרות מצד הילד, יכולים להפחית את גובה התשלום. לא בנקל ישתכנע בית המשפט להפחית מזונות ולכן נודעת חשיבות רבה להתחשבות ושיתוף פעולה בין בני הזוג במקרה זה.

2. מכת מקום מגורים – מכה זו פוקדת זוגות, כאשר אחד מבני הזוג מחליט לעבור לגור במקום מרוחק ולקחת איתו את הילדים. לבית המשפט ישנן סמכויות נרחבות במצבים כאלו והוא יכול להגביל או לבטל לחלוטין מעבר מגורים שהתבצע ללא אישור ההורה השני. מכיוון שכך, כדאי לקבל החלטה שכזו תוך כדי דיאלוג בין בני הזוג ולא כפעולה חד צדדית. יש לתת מענה לקשיים שיכולים להתעורר בגלל המעבר, כגון הסדרי נסיעות ובעיות לוח זמנים. צריך לזכור, כי טובת הילד, שזכותו לקשר רציף וקרוב עם שני הוריו, גוברת על צרכי ההורים עצמם.

3. מכת משמורת – “ומה יהיה על הילדים?” זוהי שאלה עיקרית שמעסיקה זוגות מתגרשים. אינספור תיקים שנידונים בבית משפט מעידים על גודל הסוגיה והחשיבות שלה. גם כאן, יש לזכור כי טובת הילד היא שמירה על קשר קרוב עם שני הוריו. במידת האפשר, כדאי לחלוק את המשמורת על הילדים. חשוב לזכור שמשמורת משמעותה לא רק זכויות, אלא גם חובות. משמורת משותפת יכולה להקל משמעותית את נטל הטיפול בילדים עבור שני ההורים, שיחלקו ביניהם את האחריות לגידולם, כפי שצריך להיות באופן טבעי.

4. חלוקת רכוש – לא רק עשירים סובלים ממכה זו. בלהט הרגשות, לא נדיר למצוא זוגות שרבים מרות גם על הוואזה בסלון. לבעלי הנכסים, מומלץ להסדיר מראש את חלוקת הרכוש בהסכם ממון. כך או כך, “חוק יחסי ממון” דואג לאזן את חלוקת את שווי הרכוש שנצבר בזמן הנישואין באופן שוויוני. בדרך זו ניתן לחסוך זמן ואנרגיה בוויכוחים על וואזה, שלמעשה שני בני הזוג חושבים שהיא מכוערת ואין להם בכלל צורך בה.

5. מכת הסדרי ראייה – הסדרה מראש של פגישות עם הילדים נראית משימה בלתי אפשרית, בייחוד מכיוון שכיום, גם לילדים יש לו”ז צפוף משל עצמם. כמות ה”בלת”מים” שעלולה לצוץ היא רבה ויכולה להשאיר אחד מבני הזוג מתוסכל מאוד ולכן נושא זה מחייב גמישות מקסימלית מצד שני בני הזוג. חשוב לנסות לקבוע מנגנון של “פיצוי” במקרה של ביטול פגישה, כמו למשל לינה באמצע השבוע בימים בהם נערכים הסדרי ראיה והחזרת הילדים ישירות למוסדות הלימוד בהם לומדים.

6. מכת העורך דין – טענות שונות נשמעות כנגד עורכי הדין לאחרונה, וגם אם במקרים מסוימים יש בהן אמת, הרי שאין הן מעידות על הכלל. ברוב המקרים, זהות עורך הדין תהיה זו שתקבע האם הליך הגירושין, הכואב ממילא, יסתיים בנזק נוסף לצדדים או באופן שמכבד אותם. עורך דין טוב יידע להבהיר ללקוח, כי במרבית המקרים פשרה עדיפה עשרת מונים ממלחמות חורמה שבהן הנפגעים המידיים הם בעיקר הילדים. מכיוון שכך, כדאי להשקיע בבחירת עורך דין שמייצג את האינטרסים שלכם כראוי.

7. מכת מרוץ הסמכויות - כל אישה שעומדת בפני הליך של גירושין, בוודאי קיבלה את העצה להקדים את בן זוגה בפתיחת תיק ובהגשת תביעותיה לבית המשפט לענייני משפחה, וזאת לפני שבעלה יעשה זאת ויפתח בהליכים משפטיים בבית הדין הרבני. “מרוץ הסמכויות” בין שתי הערכאות (בית המשפט ובית הדין) יוצר מצב אבסורדי בו בני זוג ממהרים לפנות לערכאה זו או אחרת על מנת “לסנדל” או לפגוע בבן הזוג ממנו הם מבקשים להיפרד. אך לא תמיד בית הדין הרבני יפסוק לטובת הגבר וישנם מקרים רבים בהם הוא מייצג נאמנה את האינטרסים של האישה. בעניין זה כדאי לבצע בחירה מושכלת, ובוודאי לא לפעול מתוך נקמנות.

8. מכת המיתוסים - כמו בכל נושא בחברה הישראלית, גם נושא הגירושין בישראל עמוס מיתוסים שאינם בהכרח נכונים. רבים מחשיבים את עצמם “מומחים” בכל הקשור לנישואים וגירושין, אך מחזיקים מכל מיני סיבות בתפישות שאבד עליהן הכלח. לדוגמה, רבים בטוחים כי זוג אשר נישא בנישואים אזרחיים לא חייב להתגרש ברבנות או כי לסכום הרשום בכתובה אין כל משמעות, אך טעות בידם. תפישות שגויות אלו עשויות לגרום לאנשים לעשות טעויות שעלולות להעלות להם בסופו של דבר ביוקר. לכן כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין מומחה בענייני משפחה לפני שעושים צעד זה או אחר.

9. מכת ההסכמה – התרת נישואים רשמית יכולה להתרחש רק בהסכמה מפורשת וחד משמעית של שני בני הזוג להתגרש. לצערנו הרב, ישנם כאלו המנצלים זאת לרעה ומשום כך נוצרות תופעות קשות של סרבנות גט ועגינות. הניסיון להעניש את בן הזוג או “להציל” את הנישואים באמצעות סירוב לשחררו ממערכת יחסים שהוא אינו מעוניין בה בדרך כלל לא צולח ורק מזיק לשני הצדדים. עם כל הצער שבדבר, כדאי לדעת מתי להרפות.

10. מכת הרגשות – גירושין הם תהליך אמוציונאלי ומטלטל תמיד. למרות הקושי המובן, יש לנסות להנמיך את גובה הלהבות, וככל הניתן, להתגרש בנועם. שמירה על קור רוח תמנע מכם מליפול לכל המלכודות שפורטו קודם ותסייע לכם ולילדיכם לצאת מהתהליך ללא נזק, כאשר אתם מוכנים ומזומנים להתחיל פרק חדש בחיים.
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד רחלי גרינברג
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס