חפש

תיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין

תיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין



תיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין ובשמו הקודם חוק מס שבח מקרקעין הינו התיקון האחרון (עד כה) של החוק העוסק בנושא הנוגע לכל אזרח ואזרח – מיסוי על מכר ורכישת מקרקעין.

העובדה כי חוק העוסק במיסים שעל מוכר ורוכש דירה לשלם למדינה בגין העיסקה, תוקן 76 פעמים, מעידה על כך שבלי הבדל בין ממשלה ימנית לממשלה שמאלית, כל ממשלה מבקשת לקבל את ליטרת הבשר שלה מעיסקת המקרקעין של האזרח ובפרט מעיסקת מכר ורכישת דירת מגורים שהיא כאמור העיסקה הנפוצה ביותר ומענינו של כל אחד ואחד מאיתנו.

שוו בנפשכם, חוק שנחקק לראשונה בשנת 1963 תוקן במשך 51 שנה 76 פעמים. כלומר תדירות התיקון הינה כמעט תיקון וחצי לשנה.

כאשר מדובר כאמור בחוק העוסק למעשה בכל אזרח ואזרח, הרי לא יעלה על הדעת ליצור אי וודאות כה רבה, כאשר האזרח אינו יכול לכלכל את צעדיו בראייה רחוקת טווח כאשר בממוצע פעם וחצי בשנה, משתנות הוראות בחוק מיסוי מקרקעין.

אין לי ספק כי אחת הסיבות העיקריות להיווצרות ה"ישראלי המתוחכם" הוא הצורך להגן על עצמו מפני פגיעה כלכלית צפויה עקב שינויים צפויים בחוק מיסוי מקרקעין.

העובדה כי הישראלי חייב לחיות כל העת בכוננות לשינוי החקיקה הקיימת והצורך הקבוע להיות מעודכן משפטית בשינויים שחלו ועומדים לחול בהוראות החוק, משקל רב להם "באי השקט" שמפגין הישראלי.אכן ממשלות ישראל לדורותיהן מחפשות כל העת את המקורות המיטביים לתקציבן וברור כי פגיעה חוזרת ונשנית באפשרות למכור דירה ללא תשלום מס מהווה מקור קל ונוח ביותר לשלטון לגבות בקלות מיסים מהאזרח.

לא ערכתי מחקר מעמיק בחוקי מיסוי המקרקעין ברחבי העולם המערבי, אולם קשה לי להאמין שהחברה המתקדמת בעולם המערבי תאפשר לשלטון/למחוקק שינוי בחוק פעם וחצי בשנה.

לטעמי מן הראוי היה ליצור אווירה נוחה בשוק המקרקעין הרגיש, ע"י גישה שונה שאינה רואה במכירת ביתו של הישראלי פרה חולבת המיועדת למלא את קופת האוצר אלא שינוי דרסטי שתחילתו אולי השינוי שבוצע בביטול הפטור במכירת דירות סופר יקרות, אך במקביל מתן פטור במכירת הדירות "הרגילות".

חקיקה שכזו אשר תאפשר גם חלוקה הוגנת יותר של הנטל הינה לעניות דעתי ראויה יותר ותאפשר יותר שקט נפשי לאזרח מן השורה.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר 
עורך הדין אריה בן - ארי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס