חפש

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף




הכלי המרכזי שנמצא בידי משטרת ישראל במלחמתה לאכיפת עבירות של נהיגה בשכרות הוא "מכשיר הינשוף" או בשמו הלועזי 7110 Drager Alcotest.

זהו מכשיר שמיועד לאתר ריכוזי אלכוהול בתוך דגימות של אוויר נשוף. 

 בתוך המכשיר ישנם שני חיישנים שונים, חיישן  אינפרה אדום וחיישן אלקטרו כימי, אשר מבצעים אנליזה לדגימת האוויר שננשפה לתוך המכשיר. לאחר האנליזה, כל חיישן נותן את התוצאה שלו לנשיפה שנבדקה, והתוצאה מופיעה מאוחר יותר בפלט הינשוף.

על מנת שתתקבל תוצאה על הנבדק לנשוף לפחות שתי נשיפות תקינות לתוך הינשוף ואז מתוך 4 תוצאות, כאשר יש שתי תוצאות לכל נשיפה, מכשיר ינשוף מציג בפלט את התוצאה הנמוכה ביותר.
אם התוצאה המוצגת היא 290 מיקרוגרם ומעלה (התוצאות מוצגות בסקאלה של 0 ו- 5 כלומר 290, 295, 300 וכן הלאה) אזי על פי חוק מדובר בנהיגה בשכרות ותימסר לנבדק הזמנה לבית המשפט.
באם התוצאה תהיה נמוכה מ- 290 מיקרוגרם, או אז ברוב המקרים ישוחרר הנהג לדרכו.
 
אומנם מכשיר הינשוף חכם ואמין אך, האופן בו הוא מופעל ומכויל על ידי משטרת ישראל גורם לפגמים קשים באיכות ההפעלה ומכאן גם שמתקבלות תוצאות שגויות ומצבים שבהם אנשים אינם שיכורים כלל מואשמים בשכרות.

 לדוגמה, הינשוף אינו יודע מי נושף לתוכו ומה מצבו הבריאותי. מצב בו אדם שחולה במחלה כרונית כמו אנמיה או סכרת, הינשוף ימדוד חומרים אחרים הנמצאים בגופם של הנבדקים האלו כמו אצטון שמופרש בחילוף החומרים ויזהה אותו בטעות כאלכוהול וייתן תוצאה של שכרות.
 
כך גם במצב ובו אדם חולה ויש לו חום, כל מעלה של חום גוף מעל ל - 37 מעלות צלזיוס (חום הגוף הממוצע) תוביל לסטייה במדידה של 7.5%!! כן כן, משמעות הדבר היא כי נבדק שהיה לו חום של 38 מעלות צלזיוס, והינשוף הראה תוצאת שכרות של בין 290 ל- 315 מיקרוגרם הוא כלל אינו שיכור כי הפחתה של 7.5% תוריד את התוצאה אל מתחת ך-290 מיקרוגרם.
 
עניין נוסף שעלול לפגום בתוצאה הוא אחוזי הלחות באוויר. הינשוף מתוכנן לעבוד כאשר אחוזי הלחות באוויר הם בין 20% ל- 90%. כאשר אחוזי הלחות גבוהים מ – 90% ישנה בעיה ולא ניתן לסמוך על המדידה כלל! ואם תשאלו מתי יש אחוזי לחות כאלו? אז התשובה תפתיע אתכם. למעלה מ -100 ימים בשעה אחוזי הלחות עולים על 90% והפעלת הינשוף היא כשל! במקרים כאלו משרדנו מביא חוות דעת של השירות המטאורולוגי על אחוזי הלחות האוויר בהתאם למיקום ולשעה מדויקת וכך ניתן להפיל את בדיקת הינשוף.
 
מדוגמאות אלו, שהובאו רק על קצה המזלג, ניתן לראות כי יש דרכים רבות להילחם בתוצאת מכשיר הינשוף וניתן במקרים רבים להגיע לענישה מקלה מאוד וכן לזיכוי מלא.
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות. 
עו"ד תומר נגולה
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס