חפש

מריחואנה: המדריך למשתמש הנורמטיבי

מריחואנה: המדריך למשתמש הנורמטיבי



מה אומר החוק לגבי אחזקת קנאביס והאם נערכו בו שינויים/הקלות במהלך השנים? סטטיסטיקה לגבי מספר מעצרים/כתבי אישום/תיקים משטרתיים
 
השנה אנו חוגגים (חלקנו, לפחות) ארבעים שנים לניסוחה החדש של פקודת הסמים המסוכנים, אחד החוקים החשובים ביותר על פיה אמורה להתנהל החברה הישראלית לפרטיה.
למרות השינויים המבניים שחלו במדינות רבות בעולם וישראל ביניהן, באשר להרגלי צריכה של הסמים ה"קלים" (או ה"רכים", בשפתם הפיוטית של גורמי משרד המשפטים), קרי תוצרים של צמח המריחואנה לסוגיו, יחסה של הפקודה אל המשתמשים בהם נותר כפי שהיה בשנת 1973.
3 שנות מאסר – זהו העונש העומד בצידה של הוראת החוק למי שיורשע בעבירה של שימוש עצמי או החזקת סמים לצריכה עצמית. עבירות חמורות בהרבה, כגון ייבוא סמים, סחר או הספקת סמים לקטינים, זוכות ליחס נוקשה בהרבה, ובצדק, והעונש לצדן יכול להגיע עד 20 שנות מאסר.
השינוי העיקרי שחל וממשיך להתחולל גם בימים אלו הוא לא בגוף הפקודה אלא בתוספת לה, האחראית לנקוב בהגדרה מדעית ומדויקת של מהו סם מסוכן. עם כניסתם של חומרים כימיים חדשים לשוק ("נייס גיא", "מבסוטון", "חגיגת" ועוד), התרכובות שלהם הוכנסו על פי הגדרתן הכימית לפקודה ובכך הפכו בין לילה חומרים אלו לסמים מסוכנים.
צמח קנאביס, לעומת זאת, נותר כפי שהיה, עומד בצניעות לצדם של סמים קשים כמו הרואין, מתאמפטמין, קוקאין ועוד. הדבר המדהים עוד שגם הגדרת הפקודה בדבר הכמות לצריכה עצמית נותרה כפי שהייתה בשנת 1973 – 15 גרם בלבד. משמעות הדבר על פי החוק היבש הינה פשוטה – נמצאת מחזיק במריחואנה במשקל 15.0001 גר' נטו – אתה בגדר מחזיק בסם שלא לצריכתך העצמית, קרי בכוונה להפיצו בקרב אחרים. כמובן שהמציאות הינה מורכבת בהרבה מכך ונתייחס לכך בהמשך.
 
על פי נתונים של משטרת ישראל כפי שהועברו לאחרונה לכנסת בעקבות פנייתם של מספרי ח"כים בדרישה לקבלת מידע, התגלה נתון מדהים – מדי שנה נפתחים בין 22,000 ל- 25,000 תיקי חקירה בגין החזקת סמים לצריכה עצמית, בגינן מוגשים מדי שנה כ- 5,000 כתבי אישום לערך. לדאבוננו, משטרת ישראל הודיעה כי אינה עורכת הבחנה בין סוגי הסמים ולכן מדובר במספר כולל, הטומן בחובו גם תיקי חקירה בגין החזקת מריחואנה וחשיש, אך לא רק. נתון מעניין נוסף הוא כי 60% לערך מכלל תיקי החקירה שנפתחים מדי בשנה בגין עבירות סמים, הינם בחשד לשימוש עצמי ואילו 40% הנותרים עוסקים בעבירות חמורות יותר. ולבסוף, אם חשבתם שבגין עבירה של שימוש עצמי משטרת ישראל נוהגת בסלחנות ולא עוצרת – טעות בידיכם. מתוך כ- 4000-5000 מעצרים שמבוצעים מדי שנה בגין עבירות סמים בכללותן, כמה מאות אנשים (כ-600 בשנת 2011 וכ-300 בשנת 2012) נעצרים בגין שימוש עצמי בלבד. מגמת הירידה בכמות המעצרים היא מבורכת, בהנחה שהסיבה לכך נעוצה בשיקול דעת השוטרים ולא בעובדה שפחות משתמשים מצליחים שלא להיתפס.

1. שימוש עצמי אל מול החזקה לצריכה עצמית: המצב החוקי מהי הכמות לשימוש עצמי?

כאמור, 15 גרם נטו של מריחואנה היא הכמות שאינה מותרת להחזקה עצמית, כפי שרבים טועים לחשוב, אלא מי שמחזיק בכמות הסם הנמוכה מזו, יואשם בהחזקה לצריכה עצמית בלבד. המדובר בחזקה משפטית, אחת מיני רבות המצויות בספרי החוקים ואשר אמורה לקבע מצב שהוא תולדה של השכל הישר, ההגיון או המצב החברתי. לדוגמא, החזקה ה"תכופה" קובעת כי פלוני אשר נתפס עם רכוש שנגנב מדירה שנפרצה בתכוף לאחר הפריצה, יואשם בכך שפרץ אליה על אף שכל ראיה לכך מלבד הרכוש. אותו הגיון בריא שהנחה את המחוקק, יש להניח, קבע את הכמות של 15 גר' ככמות המבחינה בין המשתמש הנורמטיבי לבין סוחר סמים מרושע אשר מדרדר לסם את מיטב בנינו ובנותינו.
השימוש העצמי ככזה הינו מעשה הכרוך בהחזקה בסם עצמו (בין באמצעות סיגריה מגולגלת ובין באמצעות כלים שונים לעישון) ועל כן כתבי האישום מוגשים על החזקת סמים לצריכה עצמית בלבד, בלא צורך באישום נוסף בגין שימוש כאמור. הסייג לאמור מצוי במערכת אכיפת החוק הצבאית אשר מנהלת מלחמת חורמה (בלא הצלחה מרובה, יש לומר) כנגד נגע הסמים בצה"ל ובה מוגשים כתבי אישום גם בגין שימוש עצמי בסם (אף ברמת שימוש בודד) וגם בגין החזקת הסם הנלווית לו.
הכמות מתייחסת למשקל נטו של הסם שנתפס מאחר ובבדיקות של המעבדה לטוקסיקולוגיה במשטרת ישראל נשקל הסם הנקי, ללא עטיפה או האריזה למיניה. לאלו מכם המדמיינים לבורנטים בחלוקים לבנים נוברים בקססה (תערובת של טבק ומריחואנה) ומפרידים בין פירורי טבק ופירורי הסם, אני מציע להרגיע את הדמיון כי התערובת תישקל בכללותה אך נדיר שיוגש כתב אישום בגין החזקת תערובת בלבד.  לתשומת לבם של הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה במגמת הידרופוניקה (והמבין יבין...) – גם זרעים, גבעולים, עלים וכל חלקי הצמח נחשבים לצורך הפקודה לסם מסוכן וישקלו בהתאם.

2. עצור, משטרה – כללי עשה ואל תעשה במקרה של מעצר משטרתי בחשד להחזקת סמים  

• התנהגות מחשידה: קודם כל, תירגעו. אם במעצר במרחב הציבורי עסקינן אז התנהגות עצבנית או לחוצה במיוחד בסמוך לפגישתכם עם כחולי המדים לא רק שתזכה לתשומת לבם ותתפרש כמפלילה אלא גם תתועד בהמשך בדוחות המשטרתיים. עם זאת, המציאות המצערת של ימינו היא כזו שקודם כל השוטרים יסמנו אתכם כמטרה ולאחר מכן יצדיקו בדיעבד את העובדה כי פנו דווקא אליכם, בהנחה שהתנהגותכם לא עוררה חשד מיוחד. נתקלתי כבר לא אחת בתיאורים ציוריים בדוחות השוטרים כגון "הבחנתי בחשוד בעודו מזיע ומסתכל לצדדים בעצבנות", או "ברגע שהחשוד הבחין בנו (השוטרים), הוא עבר לצד השני של הכביש ואף הגביר את קצב הליכתו". רק לסבר את האוזן – התנהגות שכזו עלולה להוות בעיני השוטרים עילה מוצדקת לגשת אליכם. לאחרונה התרבו פסקי דין הפוסלים את החיפוש המשטרתי ואת ממצאיו שנערכו ללא סיבה מוצדקת אלא באמתלת שווא, כגון הזעת יתר או מבטים חשדניים. עם זאת, כל מקרה יוכרע לגופו בהתאם לנסיבותיו.

• ביצוע חיפוש בהסכמתכם בלבד: השלב הבא, לפי ספר החוקים ובהנחה אופטימית שהשוטר שבא לעצרכם קרא את אותו הספר, אמור להיות הצעה נדיבה של השוטרים להסכים לביצוע חיפוש על גופכם, מיטלטליכם או בתוך רכבכם. בפועל, זה נשמע יותר כמו:"...תוציא כל מה שיש לך בכיסים, נו יאללה". זה הרגע בו אתם אמורים להיזכר במאמר הזה ולסרב לחיפוש במקום. כתוצאה מכך, אתם תילקחו לתחנת המשטרה, שם אמור להיערך לכם שימוע בפני קצין דרגך רב פקד ומעלה, במהלכו אתם תשמיעו את הסיבות לסירוב ובסיומו יחליט הקצין האם להורות על ביצוע החיפוש בכוח סביר. אם השוטר במקום שמע את סירובכם לחיפוש אך לא הפנים אותו וביצע את החיפוש בכל זאת, לדוגמא באמצעות נטילת התיק שלכם ונבירה בו, לפחות תשכילו  לא לחתום על סעיף בדוח חיפוש תחת הכותרת "החשוד הסכים לביצוע החיפוש".

• גם על קופסת סיגריות נשארות טביעות אצבע: הדחף הראשוני שלכם לקראת המפגש הבלתי רצוי עם נציגי החוק עלול להתבטא בהשלכת חפצים למיניהם הרחק מכם, כגון קופסת סיגריות, קופסת גפרורים או סתם שקית ניילון ובה הסם. אתם בטח תופתעו לשמוע אבל השוטרים מסתכלים עליכם כל הזמן, ובעיקר על הידיים. השלכת חפץ כלשהו לבטח תזכה לתשומת לב של השוטרים ולאחר שיימצא בסמוך אליכם, יקשה הדבר בהמשך להסביר את הסיבה להשלכתו. גם תשובה תמימה כגון "זה לא שלי", עלולה להיות מופרכת באמצעות העתקת טביעות אצבע מן העטיפה, אם כי ספק אם הדבר ייעשה בתיק של צריכה עצמית בלבד. די יהיה בעדות של שוטר על הקשר עין הרצוף ששמר עליכם והבחין בהשלכת החפץ.

• הדבר הנבון לעשות יהיה להודות בכך שקיבלתם את הסם ממכר שאת שמו אין בכוונתכם להזכיר וזאת על מנת להתנסות בשימוש במריחואנה, מה שלא עשיתם לפני כן כמובן. תקופה לחוצה בלימודים או פרידה מבן/בת זוג לא יזיקו בתור הסבר לצורך בהירגעות. ציון שמו של הספק השכונתי שלכם, בצירוף מספר הטלפון שלו והתמונה העדכנית של שניכם יחד באינסטגרם, הוא מיותר בנסיבות העניין והטעמים לכך מובנים. מדיניותה המוצהרת של משטרת ישראל היא לחפש ולהעמיד לדין את סוחרי הסמים והספקים שלהם אך ברור כי הדרך הקלה להגיע אליהם היא באמצעות צרכני הקצה.

• זה היה במבצע: גם אם נתפסתם עם כמות העולה על 15 גרם, זה לא סוף העולם. הסבר הגיוני בדבר רכישה מרוכזת לתקופה ארוכה, גם בשל שיקולי המחיר אך בעיקר בשל החשש שלכם לבוא במגע עם עולם הסחר בסמים, עשוי להניח את דעתך השופט בבוא היום. אצל החוקר אתם בטח תגרמו לגיחוך במקרה שכזה, אבל אל תאמרו נואש ובטח אל תספרו שעשיתם מגבית בין החבר'ה והחלטתם לקנות רבע קילו שיספיק לכולם לנסיעה הקרובה לאילת. כבר היו דברים ומעולם וגם עבדכם הנאמן השכיל לזכות אדם מהחזקת כמות נכבדה (קרוב לקילוגרם) של מריחואנה בטענה שמדובר בסם לצריכה עצמית בלבד. הכל תלוי בטיב העדות ובמהימנות האישית שלכם כעדים.  

3. השלכות ההעמדה לדין פלילי בעבירות של החזקת מריחואנה לצריכה עצמית -

לפי מדיניות התביעה המשטרתית בעבירות של החזקת סמים לצריכה עצמית (הנחיות היועץ המשפטי לממשלה), ניתן לסגור באזהרה תיק חקירה ולא להגיש כתב אישום אם החשוד עומד במספר קריטריונים, כגון כמות סם קטנה, עבירה ראשונה, היעדר נסיבות מחמירות ועוד. אלו הן החדשות הטובות. החדשות הרעות (או הטובות יותר, תלוי את מי שואלים) הן שתצטרכו להפסיק להשתמש וזאת מאחר שאם תיתפסו פעם נוספת, תועמדו לדין פלילי על שתי התפיסות יחד.  זאת ועוד – בחלק לא מבוטל מהמקרים, מותנית סגירת התיק בהפנייתכם לטיפול למכורים לסם במסגרת זו אחרת ובכל מקרה, תידרשו למסור דגימות שתן להוכחת ניקיונכם מסמים. הדגימות נמסרות תחת פיקוח הדוק ואי אפשר למסור אותן בבית ולהביא אתכם.
גם במקרה והוחלט להגיש נגדכם כתב אישום, ישנה אפשרות כי בית המשפט יימנע מלהרשיע אתכם ובכך להכתים את הרישום הפלילי שלכם אך זאת בכפוף לשיתוף הפעולה המלא שלכם עם שירות המבחן מטעם בית המשפט, השתלבות בטיפול במידת הנדרש ושוב, שמירה על נקיון משימוש בסמים. לעתים יצטרף גם עונש "חינוכי ומוחשי" של שירות לתועלת הציבור, הנמדד במספר שעות (בין 80 ל-500) שעליכם יהיה לתרום במוסדות שונים, כדוגמת בתי חולים, בתי אבות, עמותת חברתיות שונות וכדומה.לרוב יתווסף לעונש גם קנס כספי, אם כי גובהו לא יחרוג מסכום של אלפי שקלים בודדים בלבד.
עליכם לזכור, כי גם אם הטרחה והמאמץ להשגת אי הרשעה נראים לכם כבירים ומיותרים, הרי שמשמעויות של רישום פלילי בעבירה של החזקת סם ולו לצריכה עצמית עלול לפגוע קשות בטיפוח הקריירה שלכם וצמיחתכם האישית והוא יותיר את חותמו על חייכם במשך שנים רבות. גם אם כיום עבודה כמלצר נראית לכם כאופציה סבירה, הרי שבעוד מספר שנים, כשתרצו להתקבל לחברת היי טק או חברת אבטחה או לקבל ויזה לארה"ב, תצטערו על כך.

סיכום

מספר ועדות ממשלתיות שדנו בעשורים האחרונים בשאלת הלגליזציה שם מריחואנה פסלו את הרעיון מטעמים שונים, כגון הקביעה לפיה מריחואנה מהווה "סם מקפצה" לסמים קשים יותר וכי הנהיגה תחת השפעת מריחואנה מסוכנת יותר מאלכוהול וקשה יותר לניטור. נראה איפוא כי היום בו תל אביב תהפוך לאמסטרדם או מונטווידאו עדין רחוק מאתנו. עם זאת, מדיניות האכיפה של מערך המשטרה והתביעה נוטה להקל עם צרכי הסם הנורמטיביים והראיה לכך היא ירידה בכ- 50% של כמות המעצרים בגין עבירות של החזקת סם לצריכה עצמית (מ- 600 בשנת 2010 לכ- 300 בשנת 2012).
בהקשר הזה אין לי אלא לצטט את דבריו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מר מני מזוז, בראיון שהעניק ל"הארץ" בחודש יוני השנה:"...הוצאתי הנחיות יועץ שעסקו בדברים נקודתיים. כך גם בנושא סמים – לא להתעסק בסמים קלים לצריכה עצמית. זה לא משתלם, לא ברמה של הפרט וגם לא ברמה של בזבוז משאבי האכיפה." תקווה אני שדעתו זו של מי שעמד עד לא מזמן בראש המערכת המשפטית במדינת ישראל דומה לרוח המנשבת במסדרונות הפרקליטות בימים אלו. לעתים נדמה שכן, עד שמגיע הטלפון הבא מלקוח מודאג: "נעצרתי על שימוש עצמי, צריך את עזרתך..."

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות. 
עו"ד קובי מרגולוב
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס