חפש

מהי קצבת ילד נכה?

מהי קצבת ילד נכה?



מהי קצבת ילד נכה?

קצבת ילד נכה משולמת להורים שילדם חלה במחלה קשה על מנת להקל על העומס הטיפולי הכבד הכרוך בגידולו,  להשתתף בהוצאות הכספיות של המשפחה, להקל על גידולו של הילד ולאפשר לו ככול שניתן לנהל אורח חיים תקין בחיק המשפחה והקהילה.


אילו ילדים זכאים לקצבה?
 
  • ילד הסובל מעיכוב התפתחותי חמור (בגיל 91 ימים עד 3 שנים).
  • ילד התלוי בעזרת הזולת הרבה יותר מבי גילו (בגיל 3 עד 18 שנים).
  • ילד הזקוק לנוכחות קבועה של הזולת.
  • ילד הזקוק להשגחה קבועה של הזולת.
  • ילד שיש לו ליקוי מיוחד, כגון: ליקוי שמיעה, תסמונת דאון, ליקוי ראייה ואוטיזם.
  • ילד עם ליקוי מיוחד בשתי הגפיים.
  • ילד הזקוק לסיוע בתקשורת (מגיל 3) בשל העדר מוחלט של תקשורת מילולית.
  • ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד, בשל מחלה כרונית קשה, בתדירות שנקבעה בתקנות.
הורים לילדים המוחזקים במשפחה אומנת או במוסד בתנאי פנימייה שניתנים בו שירותי ריפוי, סיעוד או שיקום אינם זכאים לקצבת ילד נכה.

מהו גיל הזכאות?
קצבת ילד הנכה משולמת מגיל 91 ימים (שלושה חודשים) עד מלאת לו 18 שנים. עם זאת, לילדים עם ליקויי שמיעה, על-פי ההגדרה בחוק, ולילדים עם תסמונת דאון משולמת הקצבה מיום לידתם.

האם ישנה זכאות רטרואקטיבית?
המוסד לביטוח לאומי רשאי לשלם קצבה גם בגין תקופה רטרואקטיבית של לכל היותר 12 חודשים שקדמו להגשת התביעה. עם זאת, בעבור ילד הסובל מעיכוב התפתחותי, ניתן לשלם קצבה לתקופה רטרואקטיבית של לכל היותר 6 חודשים שקדמו להגשת התביעה.

מהו שיעור הקצבה?
סכום הקצבה מחושב באחוזים מקצבת יחיד מלאה העומדת על 2,189 ₪ (החל מיום 01.01.2014), כאשר הסכום המדויק משתנה בהתאם לאחוזי הנכות ולסוג הליקוי. מקבלי קצבה מרבית לילד נכה מקבלים גם 17% תוספת לקצבה.

אפשרות לקבל גם קצבת ניידות
הוריו של ילד הסובל מליקויים בגפיים התחתונות עשויים להיות זכאים גם לקצבת ניידות, לרבות תו נכה, פטור מאגרת רישוי והנחה במיסים ברכישת רכב חדש. ואולם, ניתן לקבל גם קצבת ילד נכה וגם קצבת ניידות רק אם נקבעו לילד לפחות 80% מוגבלות בניידות או שהילד זקוק לכסא גלגלים ומשתמש בו.

מה קורה במשפחה בה יותר מילד נכה אחד?
משפחה שבה שני ילדים נכים או יותר - תהיה זכאית לגמלה לילד נכה בשיעור מוגדל בעד כל אחד מהילדים. התוספת לכל ילד תהיה בשיעור של 50% מהשיעור המגיע.
 
האם קיימות הטבות נוספות?
הוריו של ילד הזכאי לקצבת נכות עשויים להיות זכאים להטבות שונות ברשות המקומית (הנחה בארנונה), משרד האוצר (2 נקודות זיכוי במס הכנסה), חברת בזק, חברת החשמל ועוד.  
 
מניסיוני הורים רבים נוטים להתבלבל ולהתייאש מהבירוקרטיה הכרוכה בהליך ולכן לוותר על זכויותיהם או לחילופין לטפל לבד בצורה שאינה מספיק מקצועית ועקב כך לא לקבל את הזכויות המגיעות להם. המלצתי היא לפנות לעו"ד בעל ניסיון רב בתחום על מנת שזה יבדוק את סיכויי התביעה, ייעץ וילווה את המשפחה לאורך התהליך כולו עד למימוש הזכויות הרפואיות וקבלת הקצבה.
 
 
עו"ד טל מור עוסק במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה וחברות הביטוח. מתמחה בתביעות בתחומים נכות כללית, תאונות עבודה, מחלות מקצוע, פטור ממס מסיבות רפואיות, ניידות, ילד נכה ועוד.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות. 
עו"ד טל מור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס