חפש

זכות הקטין למזונות במקרה שנולד מחוץ לנישואין ובניגוד לרצונו של אב-

זכות הקטין למזונות במקרה שנולד מחוץ לנישואין ובניגוד לרצונו של אב-



בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לנשים אשר הרות כתוצאה מניהול מערכות יחסים מחוץ לנישואין. פעמים רבות, חרף הבעתהתנגדות האב הפוטנציאלי להביא ילד לעולם, ממשיכה האישה בנשיאת עוברה ברחמה, מסיבותיה האישיות ומשיקוליה.

אבי הקטין הנולד כתוצאה ממערכת יחסים מחוץ לנישואין, חב חובה אבסולוטית לספק את צורכיו של הקטין אף אם התנגד להבאתו לעולם, וזאת מכוח סעיף 3(א) לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), תשי"ט – 1959 (להלן: "חוק לתיקון דיני משפחה") הקובע כי "אדם חייב במזונות ילדיו הקטינים... לפי הוראות הדין האישי החל עליו".

חשוב להדגיש כי בנסיבות בהן מחליטהאישה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת הנישואין, כאשר האב מתנגד להמשך ההיריון, הרי שמלכתחילה לוקחת על עצמה האישה אחריות גדולה יותר. במקרה כזה, עשויה חובת האב להצטמצם למזונות ההכרחיים והוא אינו חייב לספק רמת חיים שהאישה קובעת, כפי שנקבע בתמ"ש 1241/05:
"...אם פנויה מחליטה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת הנישואין, כאשר נוכחותו של אב בחיי הקטין אינה וודאית כלל וכלל, במיוחד כאשר כבר בתחילת ההריון האב נעלם מהתמונה, הרי מלכתחילה לוקחת על עצמה אחריות גדולה יותר. במקרה כזה, סבורני, כי חובת האב מצטמצמת למזונות ההכרחיים, והוא אינו חייב לספק רמת חיים שהאם קובעת."

יתרה מכך, ישנה ספרות מקצועית ענפה הקובעת כי כאשר אדם הופך לאב בניגוד לרצונו ומבלי שיהיה מודע לכך כי ישנה אפשרות שיהפוך שכזה, אין להחיל עליו את כל החובות של אב רגיל, היות וההחלטה היא של האישה להביא את הילד ולא של האב במקרה כזה (מאמרו של יצחק שיפמן, הורה בעל כורחו-מצג שווא לגבי שימוש באמצעי מניעה, משפטים י"ח 459, תשמ"ט).

חרף האמור לעיל יודגש כי אין המדובר בהלכה פסוקה ועל בתי המשפטת מוטלת החובה לבחון כל מקרה לגופו ולפסוק את דמי מזונות הקטין הרך בהתאם למקרה הספציפי, לנסיבות הבאתו לעולם ולטובתו ורווחתו.

הכותבות עו"ד קרן רז ועו"ד הדס ויינפלד רוסו, שותפות במשרד רז-רוסו משרד עורכי דין, הנן בעלות ניסיון רב בתחום דיני המשפחה, תחום רחב הטומן בחובו נושאים רבים כגון: גירושין, מזונות, משמורת ילדים והסדרי ראייה, אפוטרופסות, פירוק שיתוף, הסכמי ממון, ירושות וצוואות, הגירה/ חטיפת ילדים לחו"ל, ידועים בציבור, זוגות חד מיניים, ועוד נושאים רבים נוספים מתחום המעמד האישי.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
רז-רוסו משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס