חפש

אמנות עריכת הסכמי הגירושין

אמנות עריכת הסכמי הגירושין


הסכמי גירושין הינם גולת הכותרת ושיאו של כל הליך גירושין. צדדים המעוניינים לסיים את מערכות היחסים ביניהם זקוקים לעריכת הסכם גירושין נבון. הסכמי גירושין אמורים למצות ולכלול את כל מערכת היחסים הרגשית והכלכלית תוך עריכת איזון משאבים מלא ונכון, ותוך הבנת צרכי הילדים המשותפים במבט צופה פני עתיד. לאחרונה פונים אלי לקוחות שערכו בעבר הסכמי גירושין שאושרו בבתי משפט וזאת על מנת שאסייע בידם לממש את חלוקת הנכסים בפועל. אין ספק כי הסכמי הגירושין צריכים להוביל את הצדדים בבטחה גם במערכות בתי הדין הרבניים וגם בבתי המשפט לענייני משפחה עד קבלת הגט המיוחל. בחרתי להביא בפניכם מספר דוגמאות, אשר מבהירות את מגוון הבעיות המאפיינות את הליך עריכת הסכמי הגירושין:

נתקלתי לא אחת במקרים בהם צד אינו יכול לרשום את הבית על שם הצד השני מפאת היעדר ייפוי כוח מתאים בידי עוה"ד. בנוסף, בהסכמים אחרים הצדדים מסכימים כי הזכויות יחולקו במועד פירעונם, כגון זכויות פנסיה. במקרים שונים מסתבר כי לצד המקבל אין ייפוי כוח מתאים או צו מתאים מבית המשפט לרישום וקבלת הזכויות. כך שבפועל ההסכמות והזכויות נשארות "על הנייר" ולא ניתנות למימוש.

במקרים אחרים, הצדדים חותמים על הסכם "נפלא", אך אליה וקוץ בה, אין בהסכם כל הוראות ביצועיות ליישומו הלכה למעשה, והצדדים צריכים לפנות להוצאה לפועל בהליכי כינוס נכסים, על מנת שיקבלו את חלקם בהסכם.

ישנם מקרים שבהם מוסכם על הצדדים כי במסגרת החלוקה, קרי- איזון המשאבים, יועברו כספים לטובת צד זה או אחר, אך שוב הסכמות נפלאות על הנייר ללא ביסוס.  לא אחת, בפועל לא מתבצעות העברות הכספים טרם סיום הליך הגירושין. ושוב צריך לחזור למסדרונות בתי המשפט או לשכות ההוצאה לפועל על מנת לזכות בכספים.

פעמים רבות, כרוכים במסגרת איזון המשאבים כספי השקעות בחברות, אופציות, מניות וכיוצ"ב. על מנת לערוך איזון משאבים מלא וראוי, יש להבין היטב מה משמעות היקף העסקים של הצד "העשיר", מהו מועד מימושם, מתי להעדיף להמיר את המניות בסכום כסף חד פעמי תמורתם? ללא בחינה מדוקדקת של מגוון האפשרויות העסקיות הללו, הצד "העני" מגלה לפתע כי עשה " מקח טעות" ונשאר ללא נכסים עפ"י ערכם האמיתי.

ישנם הסכמים הכוללים תניות בוררות, דהיינו - סעיפים החוסמים את זכות הגישה לערכאות משפטיות. ישנן התניות לפיהן שאלות מסוימות יידונו בבתי הדין הרבניים או בבית משפט למשפחה. בזמן אמת, מגלה צד שהוא חתם על סעיפים המגבילים את צעדיו לפנות לערכאה המועדפת עליו.

מצבים בלתי הגיוניים עולים וצפים לא רק בענייני רכוש אלא גם במה שקשור להסדרי ראיה. למשל, כאשר צדדים אישרו הסכם גירושין לפיו לאב יש הסדרי ראייה את ילדו עד גיל 3 בלבד, כאשר האב נאלץ לחזור לבתי משפט על מנת לממש את הזכות ההורית הבסיסית שלו ולראות את ילדו.

מדוע זה קורה?

הסכמי גירושין נוצרים לאחר מהלך רגשי ממושך של אובדן וניתוק רגשי, עד שצד מוכן לוותר ויתורים מרחיקי לכת, או אף בלתי הגיוניים, ולו רק כדי לסיים את ההליך הקשה והמייגע של הגירושין. משמעות עריכת הסכם גירושין לקוי היא שהצדדים שניסו "לברוח" , או התעייפו מהערכאות המשפטיות, צריכים לחזור לבתי המשפט כשידיהם קשורות וידם על התחתונה בכל מקרה מדובר בהשקעה כספית רבה ובגזילת משאבי אנרגיה רבים.

מה אם כן צריך לעשות?

לאור כל זאת עולה ביתר שאת חשיבותם של עריכת הסכמי גירושין בצורה מלאה ונכונה.

מו"מ נבון ועריכה נבונה ומקצועית של הסכמי הגירושין יכולים למנוע מהלקוח את ה"ריצה" למערכות משפטיות שונות, החל מלשכת ההוצל"פ ועד לחזרה לבית משפט לענייני משפחה או הערכאות הרבניות, בבקשות למתן הוראות לביצוע הסכם, ועד לבחינה מחודשת של הנתונים הכלכליים. הסכמי גירושין צריכים לצפות פני עתיד, תוך מתן בטחון כלכלי הולם ללקוח אשר כעת מתחיל חיים חדשים, וזאת בהתחשב במשאבי הצדדים הקיימים.

הסכמים אלו צריכים לכלול טווח ידע רחב בתחומי מקרקעין (העברות בתים בין צד למשנהו במסגרת איזון משאבים), הוצל"פ וכינוסי נכסים, ובמקרים אחרים גם ידע בתחומי שוק ההון לרבות חברות, מניות, אופציות רווחים, פוטנציאל עסקי, מוניטין ועוד.

כאן באה לידי ביטוי אמנות עריכת הסכם גירושין אשר תכלול את כל הנושאים הכלכליים ( העכשוויים והעתידיים), הנושאים הטכניים של יפויי כוח שונים המיועדים לביצוע ההסכם, ובמקרים רבים אף קבלת הכספים הנדרשים לאיזון תוך שמירתם בחשבונות נאמנות לטובת הלקוחות.

כל הפעולות יבטיחו כי הלקוחות יקבלו את מלוא חלקם בשותפות המתפרקת הקרואה "נישואין", תוך מזעור הנזקים הכלכליים והרגשיים - ובכך יובטח עתידם.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עורכי דין איילה תל-פז
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס