חפש

עבירות מחשב ואינטרנט

עבירות מחשב ואינטרנט

עבירות מחשב הינו תחום משפט ייחודי המתמקד בפעילות פלילית בתחום המחשבים. העידן הטכנולוגי ומהפכת המידע יצרו מצב שבו כמעט כל פעולה יומיומית מבוצעת באמצעות מחשב ואינטרנט. התמודדות משפטית בשלל האספקטים הנוגעים לפשיעה מקוונת מצריכה ליווי של עורך דין פלילי מומחה בתחום זה ועל כן אנו מביאים עימנו ניסיון וידע מעמיק ומוסמך במדעי המחשב. כמו כן, המשרד נעזר בשירותיהן של מיטב מעבדות המחשבים המתמחות בגילוי וטיפול בראיות בתחום הדיגיטלי (e-crimes).

באופן עקרוני, יש להבחין בין שני סוגים של עבירות מחשב:
1. עבירות פליליות המבוצעות כלפי מחשב, התוכן שבו ופעולתו התקינה, זאת בניגוד לחוק המחשבים.
2. עבירות פליליות המבוצעות באמצעות מחשב, שהן בדרך כלל עבירות פליליות "קלאסיות".


חוק המחשבים, התשנ"ה-1995, מונה שורה של עבירות פליליות, שהמכנה המשותף שלהן הינו תקיפה פלילית של המחשב עצמו. בכלל זה נמנים חדירות ופריצות למחשבים, ייצור והפצה של וירוסים, שיבוש או הפרעה למחשב ויצירת מידע כוזב.

להלן חלק מהגדרות חוק המחשבים:
חדירה לחומר מחשב: סעיף 4 לחוק המחשבים אוסר על חדירה למחשב "שלא כדין"; השאלה מהי כניסה "שלא כדין" קיבלה הרבה משמעויות בפסיקה שהביאו לאי-ודאות משפטית. ככלל, ניתן לומר כי כל פריצה ו/או חדירה למחשב ו/או לחומר מחשב (תוכנה או מידע) שלא כדין, דהיינו, ללא רשות בעליהם, הינה עבירה פלילית שהעונש בצידה הוא שלוש שנות מאסר. יודגש, עבירה של חדירה למחשב שלא כדין הינה עבירה פלילית למרות שהיא נעדרת תוצאה נלווית או כוונה. דוגמאות: פריצה לתיבות דואר אלקטרוניות, פריצה לאתרי אינטרנט, פריצה לחשבונות חברתיים כדוגמת facebook, twitter ו-Google+


חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת: סעיף 5 לחוק המחשבים אוסר על חדירה למחשב שלא כדין במקרים שבהם החדירה נעשית למטרות ביצוע פעילות עבריינית אחרת, דוגמא: אדם המתחזה לאחר תוך שהוא שולח דואר אלקטרוני בשמו, מבצע עבירה שדינה עד חמש שנות מאסר.

שיבוש או הפרעה למחשב: סעיף 2 לחוק המחשבים אוסר על כל שיבוש או הפרעה לפעולותו התקינה של מחשב, וכן מחיקה או שינוי של תוכנה ומידע המצויים בו. דוגמא לשיבוש פעולתו של מחשב הינה החדרת וירוס או סוס טרויאני למחשב, ואילו הפרעה לשימוש במחשב הינו מונח רחב יותר הכולל בגדרו שינוי המתבצע על-ידי החודר למחשב ולמידע, כגון: שינוי קוד מקור תוכנה המונע שימוש רגיל בה, וכן כל סוג אחר של הפרעה המונעת שימוש רגיל במחשב או בתוכנה, כגון: תקיפה שנועדה להשבית מערכת מחשב על ידי יצירת עומס חריג על משאביה (Dos – Denial of service attack). מדובר בעבירה פלילית שהעונש בצידה הוא שלוש שנות מאסר.


ייצור והפצה של נוֹזְקָה (וירוסים): סעיף 6 לחוק המחשבים אוסר על אדם לתכנת וירוס מחשב פוגעני (malware), להפיצו לאחרים או להחדירו למערכת מחשב. וירוס מחשב מוגדר בחוק המחשבים כ"תוכנה המסוגלת לגרום נזק או שיבוש למחשב או לחומר מחשב בלתי מסוימים". כלומר, וירוס, או בשמו העברי "נוֹזְקָה", משמש כשם כולל לכל סוגי התוכנות הפועלות בקבצים במחשב ללא ידיעת המשתמש וללא בקשת רשות או הסכמה ואשר מטרתן להזיק, לחדור ולהפריע למערכת, כגון: וירוסים, תולעי מחשבים, רוגלות ותוכנות המביאות תכנים פרסומיים ברשת האינטרנט.

מידע כוזב או פלט כוזב: סעיף 3 לחוק המחשבים אוסר על העברה או אחסון של מידע כוזב במחשב, וכן כל פעולה אחרת שתוצאת השימוש בה תביא למידע או פלט כוזבים. לדוגמא: אדם הכותב ו/או מפעיל ו/או מעביר תוכנה שתכליתה להפיק מידע כוזב למשתמשיה עובר עבירה פלילית.

המעשים הבאים המבוצעים באמצעות מחשב ואינטרנט נחשבים לעבירה פלילית:
עבירות זיוף ושימוש במסמכים מזויפים (סעיפים 418-420 לחוק העונשין ): כגון: זיוף תעודות ציבוריות באמצעות תוכנות גרפיות.


התחזות לאחר בכוונה להונות (סעיף 441 לחוק העונשין): כגון: שליחת מייל בשמו של אדם אחר.


הונאה בכרטיסי חיוב (סעיף 17 לחוק כרטיסי חיוב): כגון: גניבת זהות וכסף באמצעות כרטיס אשראי ברשת האינטרנט.


קבלת דבר במרמה (סעיף 415 לחוק העונשין): כגון: קבלה פיזית של חפץ מטלטל או זכייה בדבר שאינו מוחשי בעקבות הצגת טענה כוזבת ברשת האינטרנט.


הימורים באינטרנט (סעיף 225+226 לחוק העונשין): כגון: משחקי הימורים באמצעות תוכנות פוקר, קזינו חי, בלאק ג'ק, רולטה וכדומה ברשת האינטרנט.


איומים וסחיטה באיומים (סעיפים 192, 428 לחוק העונשין): כגון: איומים דרך דוא"ל, צ'אט, תוכנת מסרים וכדומה.


פרסום והצגת תועבה (סעיף 214 לחוק העונשין): כדוגמת חומרים פורנוגרפיים הנוגעים לקטינים שמקורם באינטרנט (תכני פדופיליה).


עבירות מחשב ואינטרנט למטרות גניבת מידע ורכוש: כגון: גניבה (סעיף 192 לחוק העונשין), גניבה בידי עובד ציבור (סעיף 390 לחוק העונשין), גניבה בידי מנהל (סעיף 392 לחוק העונשין) וגניבה בידי מורשה (סעיף 393 לחוק העונשין).


עבירות נוספות:
עבירת איומים (סעיף 192 לחוק העונשין).
עבירת סחיטה באיומים (סעיף 428 לחוק העונשין).
הטרדה מינית (סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית).
הטרדה מאיימת (סעיף 2 לחוק מניעת הטרדה מאיימת)
הטרדה באמצעות מתקן בזק (סעיף 30 לחוק התקשורת – בזק ושידורים)
עבירות בניגוד לחוק איסור הלבנת הון
עבירות בטחון המדינה, יחסי חוץ וסודות רשמיים (פרק ז' לחוק העונשין)


יודגש, כי לעניין האחריות הפלילית, אין זה רלוונטי באם העבירות המנויות לעיל בוצעו פנים אל פנים או שמה על-ידי מחשב, לדוגמא באמצעות התכתבות וירטואלית בצ'אט או בתוכנת מסרים מידיים, כגון: skype, Google Talk, ICQ או  WhatsApp.

 

השאלה מה היא עבירה פלילית במרחב הקיברנטי, עמוקה מיני ים והיבטים רבים לה. החוקים התקפים לא מכסים באופן מיטבי את מגוון הסוגיות שהתפתחו בשנים האחרונות ולכן התמודדות משפטית בשלל האספקטים הנוגעים לפשיעה מקוונת מצריכה ליווי של עו"ד פלילי מומחה בתחום זה.

 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

עו"ד פלילי אסף דוק
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס