חפש

שותפות בכספים

שותפות בכספים

בית המשפט העליון אשרר את פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים ופסק כי כאשר פלוני מצרף שותף לחשבון הבנק שלו (שאינו בן זוגו) אין בהכרח הדבר אומר כי השניים מחזיקים יחדיו בכספים שבחשבון הבנק, אלא הנטל על השותף המצטרף להוכיח כי קודמו ביקש להעניק לו את מחצית הכספים במתנה.

במקרה שהתגלגל לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בירושלים צירפה אלמונית את אחת משתי בנותיה כשותפה לחשבון הבנק שבבעלותה. בשנה שקדמה לפטירתה, בגיל 93, משכה הבת כספים רבים מחשבון הבנק המשותף (כ-1.7 מיליון ש"ח). כשהלכה האם לעולמה חולקו עיזבונה והכספים שנותרו בחשבון הבנק בחלקים שווים לשתי בנותיה. האחות שלא צורפה כשותפה לחשבון פנתה לבית המשפט בטענה כי אחותה משכה את הכספים האמורים מחשבון הבנק שלא כדין ועליה להשיבם לעיזבונה של האם, על-מנת שיחולקו בשווה בין האחיות.

בית המשפט לענייני משפחה דחה את התביעה ופסק כי אומנם ככלל אין בצירוף שותף לחשבון בנק כדי להעיד על כוונה להעניק לו בעלות בכספים שבחשבון או במחציתם ואולם במקרה דנן הרימה הנתבעת הנטל והוכיחה כי  היה בכוונת האם לשתפה בכספים. מסקנתו של בית המשפט התבססה על העובדה שהאם המנוחה בדקה בקפדנות ובעקביות אחר הנעשה בחשבון הבנק ועל הטיפול המסור שהעניקה הנתבעת לאמה המנוחה בשנותיה האחרונות.

האחות התובעת ערערה לבית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור והורה לנתבעת להשיב את הכספים לעיזבון האם המנוחה. בית המשפט קבע כי לא הוכח, לאור הדרדרות מצבה הבריאותי של המנוחה לקראת פטירתה, כי הייתה מודעת לנעשה בחשבון בשנה האחרונה לחייה. כמו-כן, סבר בית המשפט כי ממילא בכל פעם שמשכה הנתבעת כספים מהחשבון עשתה זאת רק בכפוף לאישורה של אמה המנוחה. בנוסף לכך, מהעובדה כי הנתבעת הסכימה אף היא שחלוקת הכספים שנותרו בחשבון הבנק, במסגרת חלוקת העיזבון, צריכה להיעשות בחלקים שווים בינה ובין אחותה, למד בית המשפט כי אף היא לא ראתה בעצמה כבעלת מחצית הכספים שבחשבון. זאת מאחר ובמידה והייתה הנתבעת סבורה שהיא בעלת מחצית מהכספים בחשבון הרי שגם מחצית מהכספים הנותרים הייתה שלה ואילו רק בחצי השני היה עליה לחלוק עם אחותה התובעת. דהיינו, אילו הייתה מחיקה הנתבעת במחצית מהכספים בחשבון- 75% מהכספים היו אמורים להגיע לידיה ואילו 25% בלבד לידי אחותה התובעת.

ערעורה של האחות הנתבעת לבית המשפט העליון נדחה. בית המשפט אישר את ההלכה כי על השותף המצטרף לחשבון הבנק הנטל להוכיח כי הייתה כוונה להעניק לו במתנה את מחצית הכספים שבחשבון. נסיבות המקרה מלמדות כי גישת בתי המשפט היא שאין מדובר בנטל ראייה של מה בכך ואין די בכך שהשותף הראשון ידע או הסכים לביצוע פעולות בחשבון על ידי השותף המצטרף. זאת מקל וחומר כאשר מצבו הבריאותי או הנפשי של השותף הקודם לקוי.
לפיכך, במקרה הצורך וליתר ביטחון מומלץ במקרה של שיתוף מלא בחשבון בנק להעלות את הדברים על הכתב בחתימת הצדדים ובנוכחותו של עורך דין על-מנת למנוע ספקות בעתיד.


המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
אהרוני עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס