חפש

הוציאו את הנכים לקרב

הוציאו את הנכים לקרב

שר הביטחון, הרמטכ"ל והקצינים הבכירים בצה"ל מספקים הסברים רבים על השינוי בשדה הקרב, על ארגוני הטרור שמשתמשים באוכלוסיה אזרחית מקומית ויורים ללא הבחנה על העורף הישראלי. שדה הקרב הוא חדש, התפיסה השתנתה, הפקודות עודכנו, אפילו הציוד. זה כבר לא מה שהיה פעם. רק דבר אחד שכחו לעדכן הקברניטים: את חוק הנכים שחוקק ב-1959, רחוק מחדשנות ויצירתיות. בשל כך יצאו בימים האחרונים נכי צה"ל להפגין ברחובות.
 
החוק מאפשר מתן פיצוי בהתאם לנכות הרפואית בלבד. החייל יכול להגיש תביעה רק במסגרת חוק הנכים, ובכך למעשה נחסמת דרכו מלהגיש תביעה נזיקית ולקבל פיצוי כספי עקב נזקים שנגרמו לו כתוצאה מהפגיעה, כמו למשל - אובדן כושר עבודה, כאב וסבל או ימי אשפוז.
 
להבדיל מהם, נכים שלא נפגעו במהלך השירות בצבא, יכולים לזכות לפיצוי בגין הוצאותיהם הרפואיות, אובדן כושר השתכרות זמני או קבוע. נכי צה"ל מנועים מהגשת תביעות אזרחיות שכאלו.
 
נכה צה"ל שנכותו נקבעה בין 10% ל-20%, יקבל סכום חד פעמי, שאמנם יכול להגיע במקרים מסויימים ל-150 אלף שקל, אך מעבר לו - אין שום הטבה נוספת אף אם חלה ירידה משמעותית בשכרו ואף אם הוא נזקק לטיפולים רפואיים עקב נכותו - אותם ייאלץ לשלם מכיסו ללא כל סיוע. נכה שנקבעה נכותו מתחת ל-10% לא יקבל דבר, אף לא בגין כאב וסבל, זאת למרות שהשלכות הנכות ילוו אותו בכל מישורי חייו.
 
מינואר 1996 שונה החוק כך שרק נכים בשיעור 20% ומעלה זכאים לתגמול חודשי והטבות. מדובר במגמה הולכת וגוברת של כרסום בזכויותיהם של נכי צה"ל.
 
הקשיים עימם נאלץ להתמודד הנכה עקב התנהלות משרד הביטחון, באים לידי ביטוי החל משלב הגשת התביעה, שהטיפול בה נמשך בממוצע כשנה לפחות - עד שנקבעת נכותו בוועדה רפואית. זהו שיהוי בלתי סביר שמהווה פגיעה משמעותית ביכולתו לזכות לשיקום.
 
לאחרונה אף העביר ראש אגף השיקום הנחיה לרופאי אגף השיקום, לא לאשר טיפולים מקיפים ותרופות לחיילים שנפגעו, הגישו תביעה וטרם הוכרה נכותם. הם יזכו לטיפול ברמה של קופת חולים בלבד אלא במידה שיש יסוד להניח כי החייל הנפגע יוכר כנכה. הנחיה זו עוררה זעם ותדהמה רבה בקרב הנפגעים, שכן בהמתינם לטיפול בתביעה שהגישו, לא יזכו לטיפול רפואי ראוי במשך חודשים רבים.
 
אך משרד הביטחון הוכיח בעבר שביכולתו לפעול אחרת: במלחמת לבנון השנייה יזמו "מסלול ירוק" לחיילים שנפגעו. הם נבדקו תוך זמן קצר ביותר על ידי הוועדה הרפואית ונכותם נקבעה מיידית. מצער כי רק בעיתות מלחמה פועלים לטובת הנכה. בזמנים אחרים בוחרים להתעלל בו.
 
דרכו של נכה צה"ל מעת פציעתו, קשה לא בשל הפציעה עמה הוא מתמודד יום-יום, אלא כיוון שהוא נאלץ להידרש לבדו להתמודדות מול משרד הביטחון. במקום לחבק לחיקו את נכי צה"ל ולפעול לשיקומם, הוא מותירם "בשדה קרב" הביורוקרטיה, זרוע "מוקשים" בגדר גזרות חדשות שמאיימות ליטול ממנו כל אפשרות לשיקום. אלו הרי אנשים אשר נפגעו במסגרת מילוי תפקידם למען המדינה.

 
המדינה אינה רואה אותם כראשונים בין שווים לקבל את הסעד שהיה ניתן להם על פי כל דין אחר אילו היו נפגעים כאזרחים בעבודתם, בביתם או ברכבם.
 
עובדי אגף השיקום עושים מלאכת קודש יומיומית מול ציבור הנכים. אך גזילת זכויותיו של נכה צה"ל לשירותים ותרופות הותירו אותו בפני שוקת שבורה, ללא אפשרות לשיקום ולקיום בכבוד. החוק צריך להיות מותאם לעידן החדש: מהיר, בהיר ובעיקר יעיל, במיוחד עבור אותם נכים שחייהם השתנו מהקצה אל הקצה בגלל מה שחוו בשדה הקרב.
 
כתבה מאת עו"ד מיכל קריסטל ועו"ד אלי סבן שפורסם בYnet בתאריך 04.11.09, 15:12

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
מיכל קריסטל , משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס